Capital.ba

Sirotinji ni popust ne pomaže

30.06.2010. / 8:30

BEOGRAD, Pravo na 35 odsto umanjen račun za struju trenutno ima 107.000 potrošača u Srbiji. Istina je da je to pravo u prva tri mjeseca u prosjeku koristila svega petina – 22.000 siromašnih. Jedan od razloga je svakako činjenica da “popust” na električnu energiju imaju korisnici materijalnog obezbijeđenja i građani u izuzetnim socijalnim prilikama koji račune redovno izmiruju, što je za njih teško ostvariv uslov. U Elektroprivredi Srbije, kao razlog navode lošu informisanost potrošača.
Koliko je sadašnji obuhvat ugroženih potrošača realan, kako će se oni određivati i na koji način će im se pomagati, znaće se tek kada nadležna ministarstva odrede kriterijume i mjere. Svemu treba da prethodi, kako se čulo u utorak na okruglom stolu “Zašto Srbija još nema socijalne karte” u organizaciji “Balkanmagazina”, usvajanje dva zakona – o zaštiti potrošača i socijalnoj zaštiti. Ako se oni usvoje do kraja godine, siromašni u Srbiji će znati da li potpadaju u grupu ugroženih potrošača – vjerovatno polovinom sledeće godine.
– EPS odobrava umanjenje računa građanima koji primaju materijalno obezbjeđenje i koji su u izuzetnim socijalnim prilikama. Mi spiskove dobijamo od nadležnih centara za socijalni rad – objasnio je Milan Mirosavljević, direktor sektora za tarife EPS. – Mi ih apsolutno prihvatamo i svima na uplatnici stoji obavještenje da imaju pravo na umanjenje računa. Tokom prva tri mjeseca to pravo je ukupno iskoristilo 51.884 građana. Svakog mjeseca oko 22.000 kupaca, za šta smo u prosjeku izdvajali 6,2 miliona dinara mjesečno.
Cijene energenata trenutno su, koliko god potrošačima bilo teško da prihvate, socijalna kategorija i pitanje političke odluke. Da bi ulagala u sisteme i pripremili se za tržišnu utakmicu, preduzeća kažu da je neophodno da one budu – ekonomske.
– Vrijeme jeftine energije je prošlo – istakao je Gordan Tanić iz Agencije za energetiku. – Položaj potrošača je izuzetno važan. Da bi se uskladile cijene energije neophodno je predvidjeti mjere zaštite potrošača. Treba tražiti one koje neće ići na štetu tržišnih mehanizama. Naš zadatak je bio da vidimo kako je to rješeno u drugim zemaljama i da predložimo model. Mi smo preporučili model vaučerizacije. Ugroženi potrošač bi dobio vaučer za određenu količinu energije ili na određeni novčani iznos i njime izmirivao račun.

Širi krug
Akcioni plan za rješavanje socijalnih posljedica Energetske zajednice Srbija je usvojila 9. oktobra prošle godine.
– Srbija je prva u okruženju usvojila Akcioni plan – kaže Radmila Bukumirić-Katić, pomoćnik ministra za rad i socijalnu politiku. – Nacrt novog zakona o zaštiti potrošača predviđa da se plan zaštite ugroženih potrošača donosi svake godine. Novi zakon o socijalnoj zaštiti treba da preciznije definiše i jasnije odredi ko su siromašni i da obuhvati veći broj ugroženih. Materijalno obezbijeđenje trenutno prima oko 70.000 porodica, odnosno 178.000 korisnika. Novosti

Share Tweet Preporuči

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!