Capital.ba

Propisi u Srbiji “pojedu” 19 hiljada trgovaca

05.09.2013. / 7:05

trgovineBEOGRAD, Razni suvišni propisi i administrativne procedure, samo u trgovinskom sektoru, koštaju firme više od 107 miliona evra godišnje, pokazalo je istraživanje Unije poslodavaca Srbije i CEFE Srbija. Sve to na kraju plate građani i privreda, odnosno potrošači, što je doprinelo značajnom padu kupovne moći od 2008. godine do danas i osjetno povećalo prodajne cijene u trgovini.

Promet u Srbiji prošle godine bio je za 30,8 odsto manji nego 2008, što je najviše u odnosu na zemlje u okruženju, kod kojih je ovaj pad bio daleko manji – kaže za “Novosti” Dragoljub Rajić, predsednik Unije poslodavaca. – U Hrvatskoj taj pad je iznosio 10,8 odsto, BiH 12,4 odsto, Makedoniji 13,2 procenta.

Pritisnuti padom prodaje, a istovremeno primorani da primene nove propise, poslodavci u trgovini pribjegli su smanjenju broja zaposlenih, kao krajnjoj mjeri u cilju opstanka njihovih preduzeća. Prema procjenama Unije, birokratija na taj način godišnje “pojede” i oko 19.000 potencijalnih radnih mjesta. Prosečni troškovi poslodavca za jedno radno mjesto u trgovini, inače, godišnje iznose 5.640 evra.

Rajić napominje da zaposleni kod trgovaca na mjesečnom nivou potroše na suvišne administrativne procedure i neažurnost administracije prosječno 17 radnih sati, što znači više od tri miliona radnih sati mjesečno kada se uzme u obzir da je u trgovini zaposleno 183.973 lica.

– Kada se ti troškovi saberu i pomnože sa prosječnom cijenom rada, dolazi se do cifre od 107,8 miliona evra na godišnjem nivou, koji pojedu minimalno 19.113 potencijalnih radnih mjesta u grani trgovine – naglašava Rajić.

Kako je pokazalo istraživanje, trgovinska preduzeća su u posljednje četiri godine u Srbiji imala najveću frekvenciju zatvaranja i otvaranja. U tom periodu zatvorilo se 27 odsto trgovinskih radnji. Primjera radi, 2008. godine, u Srbiji su postojale 100.233 trgovinske prodavnice, a na kraju 2011. godine bilo ih je 90.305, što je realan pad od 9,9 odsto.

Dodatnu teškoću za one koji su ostali u “legalnom poslu” predstavlja činjenica što jedan broj tih radnji nije potpuno nestao, već se promet robe iz njih preselio u sive tokove, čime se povećala nelojalna konkurenicija – ističu u Uniji poslodavaca.

Prepreke u poslovanju stvaraju i inspekcijski organi, koji nisu reformisani još od stare Jugoslavije i često na terenu dolazi do različitih tumačenja propisa. Ne postoje pravilnici koji uređuju inspekcijski nadzor, kao i efikasan mehanizam za žalbe na rad inspekcija, pa privrednici često ne znaju svoja prava prilikom kontrola.

– Neophodno je što prije početi sa temeljnom reformom inspekcije i propisa u toj oblasti, kako bi se rasteretilo poslovanje trgovinskih preduzeća i ukinule brojne administrativne procedure – rekao je Rajić. – Unija je zato preporučila osnivanje radne grupe za promjenu propisa i reformu inspekcijskih organa. (Novosti)

 

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!