Capital.ba

Prazni i džepovi i butici

16.02.2013. / 7:45

cijeneBEOGRAD, Tržni centri širom Srbije kao da broje posljednje dane.

Sve veći broj lokala u centralnim gradskim zonama avetinjski je prazno. Izlozi butika i radnji oblijepljeni su oglasima za izdavanje prostora, mnogi su zapušteni, a takva „slika“ nije samo vidljiva u gradovima u unutrašnjosti, već i u brojnim nekada prestižnim centrima u prijestonici.

Beograd – Mjesecima su poluprazni „Čumićevo sokače“, „Staklenac“, „Siti pasaž“, „Milenijum“, a o centrima na periferiji da se ne govori, oni su odavno, pred praznim džepovima kupaca poklekli. Razlog za takvo stanje na tržištu su, prema ocjeni stručnjaka, mala primanja i ograničena kupovna moć. Zbog toga su na gubitku i zakupci lokala, pa zatvaraju svoje radnje, jer nemaju novca da pokriju troškove zakupnine i poreza. Nekadašnji centar šopinga „Čumićevo sokače“ u srcu Beograda i dalje ima mnogo lokala za koje se niko ne interesuje i koji su već godinama prazni. Na njima i dalje stoje imena nekadašnjih butika i firmi, a na metalnim vratima i rešetkama – katanci.
Trenutno, gužvi danas u Beogradu ima jedino u velikim šoping-molovima – „Ušću“, „Delta sitiju“ ili „Novom Merkatoru“. Osim njih, dobrom posjetom u prijestonici još se jedino mogu pohvaliti zakupci lokala u TC „Piramida“, „Banjica“, „Vidikovac“.
Novi Sad – Kriza nije zaobišle ni Novi Sad, grad, u kom je davnih osamdesetih godina sagrađen prvi tržni centar u Srbiji „Spens“.
Za Novi Sad, u srećnijim vremenima govorilo se da je fabrike zamijenio tržnim centrima, pošto ih je bilo i više od 15. Sada su, procjenjuju stručnjaci, opstali samo oni koji kupcima mogu da obezbjede dovoljan broj parking mjesta i kvalitetnu ponudu robe.
– Zvuči nevjerovatno, ali, u samom strogom centru grada imamo tri tržna centra, čiji lokali su prazni – navodi Dragan Rabatić, direktor prodaje u „Solisu“.
– U „Lupusu“, „Apolu“ i „Pariskom magacinu“, zauzeti su samo pokoji lokal na prvoj etaži, dok su ostale mahom prazne.
Smederevo – Tržni centar „Danubius“, najveći i najprometniji u Smederevu, sa više od 150 lokala iz dana u dan je sve prazniji. Lokali u prizemlju rade, ali oni na prvom spratu često mijenjaju vlasnike. Trgovine se zatvaraju i poslije mjesec-dva rada. Na drugom spratu samo je nekoliko zauzetih lokala, dok se većina izdaje za male pare.
– Izdajem lokal od 14 kvadrata za 50 evra, već godinu dana bez uspjeha – kaže jedan od vlasnika lokala. – Tržni centar kod Zelene pijace, sazidan 1995. nikada potpuno nije zaživjeo, više od 80 odsto lokala je prazno.
U Udruženju zanatlija kažu da je kriza sve veća, posebno u posljednjih šest mjeseci, a čak i trgovine koje se nalaze na najprometnijim mjestima u strogom centru jedva sastavljaju kraj s krajem.
Šabac – Od četiri tržna centra u Šapcu, danas zaista funkcioniše samo „Trijumf“, koji se nalazi u strogom centru grada. Ostala tri – „Kifla“ samo 100 metara dalje, „Tina“ na atraktivnoj lokaciji u Karađorđevoj ulici i „Roda“ u najvećem stambenom naselju „Trkalište“, gotovo da su opustjeli. Prva je podignuta „Kifla“, još devedesetih godina, ali u njoj danas uspješno rade samo kafić i nekoliko firmi u prizemlju. Iako izgleda moderno i urbano, „Tina“ je, vjerovatno zbog udaljenosti od centra, rijetko bila puna. „Roda“ koja je na početku dosta obećavala, svakim danom ima sve više ispražnjenih lokala, pa praktično, tamo dobro rade još samoposluga, „Bata“ i „Modijana“.
Niš – Desetak tržnih centara u Nišu su na izdisaju. Najkritičnija situacija je u najvećem i najstarijem centru „Kalča“, gdje su dugovanja za održavanje i obezbjeđenje objekta sa 400 lokala dostigla iznos od 80 miliona dinara. Preduzeće „Građevinar“ je zbog toga u velikim problemima jer ne može da naplati ni 100.000 dinara mjesečno od vlasnika lokala, a za održavanje im je potrebno barem milion dinara mjesečno.
– U zavisnosti od veličine lokala mjesečni troškovi vlasnika su 3.000 do 4.000 dinara – kaže Ljubiša Ilić, direktor „Građevinara“. – Hoćemo da im predamo zgradu da oni brinu o njoj, jer ne možemo da podnesemo gubitke.
Zbog ovakve situacije mnogi vlasnici lokala u „Kalči“, pogotovo oni na višim spratovima i ne traže da im se plaća renta uz uslov da se redovno plaćaju troškovi. O prodaji nema ni riječi jer niko i ne pita da kupi lokale u najstrožem centru Niša. Slična je situacija i sa „Dušanovim bazarom“ i tržnim centrima „Ambasador“, „Zone 1,2,3“, „Gorča“ dok se „Podzemni tržni cetnar“ i „Merkator“ bolje kotiraju.
Kragujevac – Promet u većim tržnim centrima u ovog gradu znatno je opao u posljednje vrijeme. Sem kupovine hrane, odnosno osnovnih životnih namirnica, ostala roba sve rjeđe nalazi kupca. U Tržnom centru „Roda“, u posljednje vrijeme zatvoreno je više od deset lokala. Nešto je bolje situacija u „Plazi“, otvorenoj prošle godine. Zakupci lokala kažu da im dolaze i građani iz okolnih opština, ali da dobro ide samo „markirana“ i skuplja roba, a sve ostalo slabije.
Ni rasprodaje ne pomažu
Ni trgovci inđijskog autleta ovih dana nemaju baš previše posla. Kažu da ih posjeti 25.000 kupaca nedjeljno, ali ovih dana u ovom prodajnom centru mogli su se vidjeti rijetki posjetioci. Većina je samo razgledala, “šačica” i pazarila. Na parkingu su se mogli vidjeti automobili pretežno beogradskih registracija, jer su za poznate brendove koji se nude u Inđiji – potrebni i kupci sa dubljim džepom.
Bez obzira na mali broj kupaca, vlasnici ovog autlet centra kažu da i ne pomišljaju da ga prodaju stranim investitorima, već planiraju da sami prošire tržište otvaranjem novih lokala i brendova u Inđiji.
Potrošači su u ovom centru u četvrtak mogli da pronađu tek poneki preostali par odjeće ili obuće iz sezone jesen – zima. Početkom marta već će startovati nova kolekcija, pa su rasprodaje na samom izmaku. Cijene su dosta niže nego prije mjesec dana, kažu prodavci, ali je mahom ostalo malih ili jako velikih veličina, robe sa greškom ili one iz kolekcija od prije nekoliko godina.
– Posljednjih dana dolaze u Inđiju oni koji baš hoće da uštede, a ne biraju mnogo – kažu u jednoj od poznatih marki koja prodaje obuću. – Ženske čizme za snijeg mogu da se nađu već od 760 dinara, a bile su 6.500 dinara na početku sezone. Kožne cipele i čizme su sa 15.000 dinara “pale” na 3.500 dinara. Ipak, ostali su pretežno veliki brojevi, a svi popularni modeli su se prodali. Novosti

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!