Capital.ba

Potrošači u Srpskoj u raljama birokratije

22.10.2016. / 14:00

BANJALUKA, Potrošači u Republici Srpskoj uvijek moraju da budu spremni da dokažu da su platili račun za komunalne ili druge usluge.racuni

Građani se žale da im iz komunalnih preduzeća stižu obavještenja da nisu platili račun za određenu uslugu, iako sve redovno plaćaju.

“U septembru su me obavjestili da nisam izmirila račun za internet za maj mjesec. Srećom sačuvala sam uplatnicu, a inače bih morala ponovo da platim, jer kako drugačije da dokažem da jesam”, žali se jedna Banjalučanka.

Iako računi za usluge zastarjevaju nakon godinu dana, pojedina preduzeća “love u mutnom” tako što iskorištavaju neznanje građana pa se pozivaju na neplaćene račune iz prethodnih godina.

“Rekli su da imam dug za telefon za telefon iz 2012. godine, kojeg se i ne sjećam. Dokaz nisam imala, pa sam ponovo platila”, priča Milanka Aleksić.

Zbog toga mnogi čuvaju uplatnice o plaćenim računima jer se nikad ne zna kada će morati da dokazuju da su izmirili obaveze. U udruženjima potrošača kažu da su građani primorani da vode sopstvene registre o plaćenim računima kako bi izbjegli neprijatnosti.

“Račune morate čuvati najmanje godinu dana, a ako vas tuže nakon toga opet se morate maltretirati i na sudu dokazivati da je riječ o zastari. Najsigurnije je čuvati račune bar pet godina”, kaže Nedeljka Ilijić, izvršna direktorka Udrženja “Oaza”.

Ovakvi problemi najčešće nastaju zbog neažurnosti komunalnih preduzeća ili greške pri rasknjižnjavanju dugova, a rijetko problem nastane i u banci.

“Građani se često žale da im komunalno preduzeće, kada uplate račun za ovu godinu, nađu neki dug od prošle godine i taj novac samo preusmjere za taj period, a da ih nisu ni obavjestili o tome. Tako odgađaju zastaru”, ističe Ilijićeva.

U komunalnim preduzećima priznaju da može doći do greške, a zakonski nije određen rok za čuvanje dokumentacije o uplati.

“U slučaju da potrošač tvrdi da je platio a nema dokaz, ako približno zna datum uplate možemo da provjerimo u našim izvodima. Ako je račun plaćen elektronski onda je teško dokazati”, ističe Jasminko Bogdanić, predsednik Izvršnog odbora Udruženja komunalnih djelatnosti.

U komunalnim preduzeća ističu da imaju velikih problema sa naplatom potraživanja jer mnogo građana ne izmiruje obaveze.

“Nastojimo da tužimo neplatiše u roku od godinu dana da ne dođe do zastare. Iako su sudovi pretrpani pa puno čekamo i plaćamo taksu od najmanje 50 KM za dugove do 1.000 KM, ipak je to najbolji način da naplatimo potraživanja”, navodi Bogdanić.

Sudovi u BiH su zatrpani sa 1,7 miliona kominalnih predmeta, a prosječna vrijednost duga po predmetu je 170 KM.

Jasminko Bogdanić, predsjednik Izvršnog odbora Udruženja komunalnih djelatnosti, kaže da su mnogi građani neodgovorni kada je riječ o plaćanju obaveza.

On smatra da oni ne shvataju značaj komunalnih preduzeća za funkcionisanje bilo koje opštine. Blic.rs

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!