Capital.ba

Podrška projektu “Kargo 10” i regionalnoj saradnji

25.02.2011. / 11:55

BEOGRAD, Sve zemlje regiona zapadnog Balkana podržavaju projekat “Kargo 10”, koji će olakšati i skratiti vrijeme transporta roba željeznicom, a investitori se pozivaju da ulažu u ovaj regionalni projekat – istaknuto je na regionalnom skupu u Beogradu o izazovima i perspektivama ujedinjene željeznice Kargo 10.

Cilj projekta “Kargo 10”, koji su osnovale Srbija, Hrvatska i Slovenija, je da poboljša kvalitet prekograničnog transporta na Koridoru 10, jer je potencijal željezničkog saobraćaja ogroman.

Otvarajući skup, kojem su prisustvovali i predstavnici željeznica RS i FBiH, srpski ministar infrastrukture Milutin Mrkonjić je rekao da je Kargo 10 najveći infrastrukturni projektat ne samo u regionu, nego i u Evropi te pozvao sve zainteresovane partnere u regionu da se pridruže ovom projektu.

Mrkonjić je rekao da ušteda od jednog minuta u transportu znači uštedu od milion evra, te dodao da je Srbija opredijeljena za rješavanje problema u oblasti saobraćajne infrastrukture, a prioritet joj je Koridor 10, i putnički i željeznički, u koji će uložiti ove godine 1,2 milijarde evra.

On je naveo da će Srbija u narednim godinama biti najveće gradilište u regionu, navodeći da će u naredne dvije godine uložiti 1,1 milijardi evra u modernizaciju pruge na Koridoru 10, odnosno prema Baru, a do kraja iduće godine biti završen autoput od Horgoša do Dimitrovgrada.

Frank Jost iz Generalnog direktorata za transport Evropske komisije je istakao potrebu da zemlje regiona usklade svoje željeznice sa evropskim modelom, da prihvate nova pravila, konkurenciju i odreknu se monopola u ovoj oblasti.

“Evropski model znači da vlade uspostave ugovorni odnos sa svojim željeznicama, koje treba da budu van političkog uticaja”, rekao je Jost, navodeći da zakoni iz ove oblasti ne smiju biti “mrtvo slovo na papiru”.

Crnogorski ministar saobraćaja Andrija Lompar je rekao da efektnost željezničog saobraćaj leži u saradnji u regionu, a da se zemlje regiona moraju pomiriti sa činjenicom da je željeznica međunarodna, a ne nacionalna stvar.

On je rekao da željeznica mora biti liberalna, te dodao da ima utisak da u željezničarima ima više konzervativaca nego reformista, zbogo čega treba požuriti sa smjenom kadrova u ovoj oblasti, koji nisu spremni za reforme.

Na skupu su učestvovali predstavnici željeznica iz Slovenije, Hrvatske, RS, Federacije BiH, Crne Gore, Makedonije, Mađarske i Grčke.

Zajedničko željezničko preduzeće Srbije, Hrvatske i Slovenije “Kargo 10” počelo je da obavlja saobraćaj u oktobru, a sjedište kompanije je u Ljubljani. Zajednička željeznica raspolaže sa pet odsto od ukupnih vozova željeznica tri države.

Jedan od ciljeva nove komapnije je skraćenje carinske procedure na graničnim prelazima, kako bi vozovi zajedničke željeznice brže saobraćali.

Željeznice Srbije, Hrvatske i Slovenije imaju po trećinu udjela u “Kargu 10”, a u istom procentu će biti dijeljen i profit.

Dogovor o osnivanju zajedničke željezničke kompanije Srbije, Hrvatske i Slovenije postignut je krajem jula 2010, kako bi se prevoz robe i putnika na panevropskom Koridoru 10 učinio efikasnijim, rentabilnijim i bržim, odnosno putovanje od Ljubljane do Istanbula skratilo sa sadašnjih 57 na 35 sati.

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!