Capital.ba

Onlajn kupovina sve popularnija

09.12.2012. / 14:00

BEOGRAD, Kupovina putem Interneta sve je popularnija u Srbiji, naročito među mlađim stanovništvom, a broj onlajn mušterija u posljednjih godinu dana je utrostručen.

U godini koja izmiče, oko 600.000 stanovnika Srbije koristilo je Internet da plati turističke aranžmane, avionske karte, polise osiguranja, kozmetiku, nakit, karte za sportske i kulturne manifestacije, računarsku i drugu tehničku opremu.

Državni sekretar za elektronske komunikacije, informaciono društvo i poštanski saobraćaj Stefan Lazarević rekao je Tanjugu da su ove godine onlajn kupci činili oko 16 odsto od ukupnog broja korisnika Interneta.

On smatra da je na porast broja ljudi koji kupuju preko Interneta uticalo unapređenje zakonske regulative, ali i porast broja korisnika Interneta.

Maloprodajnu onlajn kupovinu nudi nekoliko stotina prodavnica u Srbiji, pojedini trgovački lanci, ali i sportske, kulturne, turističke i druge kompanije.

Kada je u pitanju poređenje sa drugim evropskim zemljama, Lazarević je rekao da je Srbija u oblasti onlajn trgovine u rangu sa zemljama regiona, ali da je to i dalje značajno ispod nivoa zemalja EU.

Zavod za statistiku još ne analizira udio onlajn prometa u ukupnoj trgovini, ali se procjenjuje da je taj procenat takođe na nivou regiona, tačnije manji od 10 odsto u odnosu na ukupnu trgovinu.

Promet u okviru elektronske trgovine u Evropi u ovoj godini bio je oko 300 milijardi evra.

Lazarević smatra da će dolazak PejPal-a u Srbiju unaprijediti onlajn poslovanje i da se to može očekivati naredne godine.

Direktor Centra za razvoj Interneta Zoran Torbica izjavio je za Tanjug da je Zakon o deviznom poslovanju riješio mnoge probleme oko dolaska najjednostavnijeg i najpoznatijeg servisa na svijetu za posredovanje u elektronskoj prodaji – PejPal-a.

Torbica smatra da će 2013. godina biti veoma interesantna kada je u pitanju e-trgovina, jer je “kritičan” broj ljudi u Srbiji shvatio koliko može da se poveća “proizvodnja i izvoz” naših intelektualnih usluga za svijet – mnogo više nego izvoz malina.

On očekuje veliki broj podsticaja, projekata i uopšte aktivnosti koje su vezane za razvoj e-trgovine i “svega onoga što bi trebalo da donese novac”.

U Srbiji već postoje servisi slični PejPal-u koji pružaju usluge građanima poput MoneyBookers/Skrill ili Gugl Checkout.

Postoje više sajtova specijalizovanih za onlajn prodaju i kupovinu poput Limunda, Kupinda, e-dućana, kao i mnogobrojne prodavnice i trgovinski lanci, pozorišta, bioskopi i drugi servisi koji su omogućili građanima da na brži i lakši način dođu do željene robe klikom na tastaturu.

Primjera radi, na sajtu Limundo na svakih pet minuta proda se jedna knjiga, na deset minuta jedan odjevni predmet, na jedan sat tri para cipela ili dvije do tri alatke ili mašine.

Pored proizvoda koji se mogu kupiti za “male pare”, postoje i oni koji se kupuju za “malo bogatstvo”, a jedan od tih primjera je i bager Ljubisava Đokića, poznatijeg kao Džo Bagerista, koji je prodat na aukciji na sajtu Limundo za oko 100.000 evra, što je ujedno i najskuplja prodaja na tom sajtu.

Istraživanja su pokazala da su Internet u ovoj godini najviše koristili građani koji imaju između 25 i 29 godina, a najmanje oni koji imaju više od 55 godina.

Prema istraživanju “Srbija 2.0 – Internet revolucija 2011/2012”, blizu polovine ispitanika Internet koristi više od pet sati dnevno, a gotovo 64 odsto građana mrežu je iskoristilo za neki oblik finansijskih transakcija, prodaje ili elektronsko poslovanje.

Stručnjaci ukazuju da se vrijednost tržišta Internet oglašavanja u Srbiji kreće između 15 i 20 miliona evra, znatno više nego u prethodnim godinama.  Tanjug

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!