Capital.ba

Niš: Banke ne mjenjaju oštećen novac

05.10.2014. / 14:16

banke rsNIŠ, Kada građanin dođe u posjed oštećenog novca može da svrati u prvu banku, uključujući i Poštansku štedionicu i Upravu za trezor i da ga zamjeni. Zamjena se može uraditi uz ili bez provizije, zavisno od poslovne politike banke.

Narodna banka Srbije propisala je Odlukom o upravljanju tokovima gotovine u kojim slučajevima je novčanica nepodobna za opticaj, odnosno, kada može da se donese na zamjenu.

Tako, recimo, na zamjenu može da se donese najmanje 51 odsto površine ispravne novčanice, zatim, kada je zaprljana, kada su preko cijele novčanice jasno uočljive mrlje, kada je uočljiva dodatna slika ili slova, kada ima najmanje jedno zacjepljenje, kada ima jasno uočljive rupe, ako je izbljedela, recimo, zbog pranja, kada nedostaje dio, na primjer, ugao.

Međutim, provjera Politike je pokazala da mnoge banke ne ispunjavaju ovu obavezu, pogotovu ako je riječ o nešto većem oštećenju novčanice. U nekoliko banaka u centru Niša, novinar Politike je pokušao da zamjeni hiljadarku kojoj je nedostajao središnji dio, ne više od 25 odsto.

Prvo je pokušao u Komercijalnu banku u Episkopskoj ulici. Šalterska radnica mu je rekla da mora da provjeri kod radnika trezora da li novčanica ispunjava uslove za zamjenu. Ispostavilo se da je on odsutan, „vjerovatno puni bankomate”, pa je savjetovala da dođe kasnije.

Zatim je, kako piše Politika, otišao u Rajfajzen banku u Pobedinoj ulici, gdje radnica na šalteru nalazi da je novčanica oštećena više od 30 odsto i da ne može da se mjenja. Potom odlazi u AIK banku kod Palilulske rampe, ali tamošnja službenica ocjenjuje da fali više od 50 odsto.

Kako navede, pokušali su i u Inteza banci na uglu Pobedine i Ulice Svetozara Markovića. Djevojka na šalteru procjenjuje da novčanica može da se mjenja, ali „trenutno nema šablon da utvrdi koliko kvadratića fali” i šalje ih u Komercijalnu banku u Ulici Nikole Pašića.

Tamo se otegao red do vrata, pa odlaze u Rajfajzen banku u Ulici Svetozara Markovića, gdje nailaze na vrhunac nepoznavanja ove obaveze: „Poslovne banke ne mjenjaju novac, već samo Narodna banka”, rekla im je radnica na šalteru.

Odlaze u filijalu Narodne banke i dobijamo suprotan odgovor: “Narodna banka ne menja novac, već poslovne”. Šalju ih u Upravu za trezor (Uprava za trezor je jedinica Ministarstva finansija Srbije) i na prvom šalteru noviar dobija odgovor da je novčanica toliko oštećena da ne ispunjava uslove za zamjenu.

Za svaki slučaj, radnica konsultuje kolegu sa susjednog šaltera koji odoka potvrđuje njenu konstataciju. Prilazi im momak iz obezbjeđenja, koji je sve to video i šapatom kaže: “Ta novčanica može da se mjenja, ali oni ne smeiju, dođite za pola sata kad se vrati radnica trezora.” Dolaze po njegovom uputstvu i dobijaju zamjenu bez problema i bez provizije.

“Ovde imamo neprimenjivanje propisa. Razlozi su ili nedovoljno poznavanje propisa i sopstvenog posla ili nespremnost šalterskih službenika, odnosno njihovih rukovodilaca da zamene novac. Ova nespremnost može biti i posledica činjenice da su zamene veoma retke pa službenici nedovoljno poznaju uslove i sam postupak. U situaciji kada banka tvrdi da zamenu oštećenog novca radi samo NBS, a istovremeno u svojoj tarifi ima utvrđenu visinu naknade za tu vrstu posla – zamena oštećenog novca, jasno je da banka izbegava da postupa po svojim propisima”, kažu u NBS.

Napominju da je Narodna banka ovu obavezu prenjela na poslovne banke upravo zato da bi olakšala građanima ovu transakciju, jer u svakom gradu postoji Uprava za trezor i makar jedna banka.

“U prethodne dve godine obučili smo za ručnu obradu gotovog novca i prepoznavanje falsifikata (na tim obukama govori se i o zameni oštećenog novca) 10.271 bankarskog službenika. Ako pozovete sedište banke i pitate da li banke znaju da imaju obavezu zamene oštećenog novca, dobićete potvrdan ogovor. Ako ih pitate da li to rade, isto će odgovoriti – da. Ali kad odete u neku banku da zamenite novčanicu, nailazite na probleme”, ističu u centralnoj banci.

Dodaju da banka može da zamjeni novčanicu odmah, ukoliko proceni da ispunjava uslove ili da je primi od donosioca, izda mu potvrdu o tome i pošalje novčanicu Narodnoj banci koja ekspertizom utvrđuje da li može da se zamjeni.

U svakom slučaju, banka je dužna da primi novčanicu. Čak i onu kojoj nedostaje više od 50 procenata njene ukupne površine, uz izjavu donosioca o tome kako je dospjela kod njega, kako je došlo do oštećenja, šta je sa ostalim delovima novčanice. Banka takvu novčanicu prima i šalje je Narodnoj banci koja donosi odluku o tome da li može da se mjenja ili ne. Politika

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!