Capital.ba

Majska prodaja kola u SAD porasla 32 odsto

03.06.2012. / 7:20

DETROIT, Američka majska prodaja lakih automobila porasla je 32 odsto, na najviši nivo u posljednjih pet godina i ukoliko isporuke nastave tim tempom mogla bi se očekivati prodaja od 14,5 miliona kola u ovoj godini, najveća u posljednjih nekoliko godina, procijenjuju analitičari.

Američka berza posrtala je u maju, dok je povjerenje potrošača bilo na klimavim nogama, ali je najmanje jedan pokazatelj, prodaja novih kola, popravio ukupnu sliku stanja privrede.

Autokompanije će svoje zvanične rezultate objaviti prvih dana juna, ali istraživači agencije “Tru kar” (TrueCar) tvrde da će majska prodaja skočiti preko 30 procenata, zahvaljujući narasloj tražnji za putničkim automobilima i krosoverima, kao i oporavku japanskih autokompanija koje su stabilizovale proizvodnju nakon prošlogodišnjeg katastrofalnog zemljotresa.

Projektovana prodaja je uglavnom u skladu sa ranijom procjenom da će se u Americi ove godine prodati 14,4 miliona vozila, na osnovu rezultata iz marta i aprila. U tom periodu 2011, industrija je objavila manju od očekivane prodaje, zbog lošijeg snabdijevanja japanskim modelima i skoka cijena vozila koje su bile previsoke za kupce zabrinute za privredni oporavak zemlje.

Ali sada, autoindustrija je “isplivala” iz te neštašice prije svega japanskih kola, a prodaja je počela da raste zahvaljujući popustima i smanjivanju cijena vozila, što je takođe podiglo tražnju.

Američka industrija kola se, prema procjeni analitičara, oporavila, nakon što je bila na ivici kolapsa 2009. godine kada su “Dženeral motors” (GM) i “Krajsler” prijavili bankrot i zatražili sudsku zaštitu od povjerilaca. Prodaja kola pala je u tom periodu na 10,4 miliona. Poređenja radi, prodaja kola u SAD u prosjeku se kretala oko 16,7 miliona komada godišnje u periodu od 1998 do 2007.

Od glavnih autokompanija, najbolje je u maju prošla “Tojota” čija je prodaja skočila, prema procjeni, 90 odsto, dok “Honda” može da računa na rast od 50 procenata, prema analizi agencije “Edmunds.” Obje te kompanije prodale su mnogo više automobila nego sportsko-terenskih vozila. Modeli “tojota kamri” i “honda akord” našli su se na drugom, odnosno trećem mjestu po prodaji prošlog mjeseca.

Američke gigantske auto-kuće kao što su GM, najveći proizvođač kola u zemlji, može da očekuje rast prodaje od 11 odsto, a “Ford” 16 procenata, prema projekciji stručnjaka “Edmundsa.” Grupa “Krajsler” uspjela je da napravi skok od 42 odsto.

Prodaja automobila bila je jedna od svjetlijih tačaka američke privrede u posljednjih nekoliko mjeseci. Kupovina vozila učestvovala je s 30 odsto u američkom bruto proizvodu u četvrtom tromjesečju 2011 i u prva tri mjeseca 2012, prema podacima banke “Kredi Svis.”

Prodaja je porasla uprkos zahlađenju potrošačkog povjerenja i pomješanim privrednim rezultatima koji ilustruju težinu oporavka u posljednje tri godine, ali u periodu tipičnom za post-recesioni oporavak rastu auto-sektora najviše doprinosi ukupan privredni rast, ističu analitičari. Tanjug

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!