Capital.ba

Kupcima prava samo na papiru

08.01.2011. / 9:33

BEOGRAD, Od Nove godine u Srbiji počela je  i primjena Zakona o zaštiti potrošača, koji obavezuje trgovce na veću odgovornost za robu i usluge, a kupcima daje mnoge prednosti.Prije svega, u slučaju nekog nedostatka pravo vraćanja robe u prvih šest mjeseci, a teret dokazivanja sada se prebacuje na prodavca i proizvođača, što je i ključna novina u Zakonu. Potrošač ne mora da dokazuje da nije prouzrokovao taj nedostatak i pretpostavlja se da je postojao i u momentu kupovine. Uz to, opšti garantni rok za tehničke proizvode je dvije godine, ali ovi propisi još se ne sprovode u praksi.

Vera Vida, predsjednica Centra potrošača Srbije (CEPS) kaže da ne očekuje da će se desiti neko čudo, jer smo imali i Zakon o zaštiti potrošača iz 2005. koji se nije primjenjivao.
– Najvažnija je svakako primjena novih propisa, a to je opet u rukama države, a ne potrošačkih organizacija – tvrdi Vera Vida. – Recimo, država ako želi ima način da spriječi ulazak nekvalitetne tehničke robe, a to može da zaustavi preko svojih inspekcija i primjenom važećih propisa. Tada ne bismo imali nove i često u startu pokvarene televizore, mašine za veš, frižidere, mobilne telefone.
Vida dodaje da je, ipak, sigurna da će se situacija, kada se radi o položaju potrošača u Srbiji popraviti, jer trgovac je sada odgovoran za robu koju prodaje. Ali, naglašava, da ne treba olako shvatiti vraćanje robe u prvih šest mjeseci, koje zakon propisuje. Trgovcu je dato pravo da kod tehničke robe najprije u razumnom roku popravi, pa ako ne uspije, onda zamjeni aparat. Potom tek slijedi vraćanje novca.
Novim propisima, trgovac će na neki način biti filter prema proizvođačima i odgovoran je za sve što plasira na tržište. Od hrane, garderobe pa do kućnih aparata, i na kraju usluga. Dakle, moraće, prije kupovine, da obavijeste kupca o kvalitetu robe koju nude, sa jasno istaknutom cijenom proizvoda, uključujući PDV, ali i druge podatke, pa i o porezima, ali i o pravu na jednostrani raskid ugovora.
– Sva nezadovoljstva potrošača novim će se zakonom rigorozno riješavati i u korjenu će se sasjeći obmanjivanje, nepovoljni ugovori, nepružanje potrošačima onoga što im se ponudi i naplati – rekao je Slobodan Milosavljević, ministar trgovine i usluga Srbije.
Novim zakonom se zabranjuje direktan marketing, trgovci bez pristanka potrošača neće moći da ga zovu telefonom, šalju mu elektronsku poštu i dostavljaju štampane materijale, koje potrošač nije tražio. Zabranjuje se prodaja, služenje i poklanjanje alkoholnih pića i duvanskih proizvoda mlađima od 18 godina i izriču se prekršajne kazne u slučaju neisticanja cijena i nepoštenog poslovanja.
Primjena
Kako će se sprovoditi novi zakon u praksi biće poznato tek kada ponovo oživi šoping. Poslije velikih prazničnih kupovina mnogima ostaje da dobro stegnu kaiš narednih nekoliko mjeseci. Jer, ono što su sada potrošili, čeka ih na proljeće, kada čekovi stignu na naplatu, tako da će tek tada ponovo oživjeti promet.  Novosti

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!