Capital.ba

Kinezi nakon roka uplatili koncesiju za autoput Banjaluka – Prijedor

04.12.2018. / 14:17

BANJALUKA – Kinezi su dan nakon isteka roka uplatili jednokratnu koncesionu naknadu za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor, čime je potvrđeno jučerašnje pisanje portala CAPITAL da kineska kompanija “Shandong International” nije ispoštovala svoje obaveze.

Iz Ministarstva saobraćaja i veza RS saopštili su da je preduzeće „SDHS-CSI BH“ Banjaluka, koje je kineska kompanija „Shandong International“ registrovala kao svoje predstavništvo u Srpskoj, danas uplatilo jednokratnu koncesionu naknadu za izgradnju autoputa Banja Luka – Prijedor.

„Prema odredbama Zakona o koncesijama Republike Srpske 70 odsto uplaćenih sredstva biće preusmjereno na račun jedinica lokalne samouprave obuhvaćenih ovim projektom, dok će 30 odsto sredstava biti preusmjereno u budžet Republike Srpske“, navedeno je u saopštenju.

Dodaje se da su se uplatom jednokratne koncesione naknade od strane koncesionara stekli svi uslovi za potpisivanje ugovora o koncesiji za izgradnju autoputa Banja Luka – Prijedor, te da će u narednim danima biti definisan i termin zvaničnog potpisivanja ugovora.

Podsjećamo, CAPITAL je juče objavio da je Kinezima istekao rok da uplate jednokratnu koncesionu naknadu od 8,7 miliona maraka za izgradnju autoputa.

Ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor 4. oktobra parafirali su ministar saobraćaja i veza RS Neđo Trninić i generalni menadžer “Shandong International” Jang Sju.

Tada je najavljeno da će konačno potpisivanje ugovora biti nakon što kineska kompanija uplati koncesionu naknadu. Rok da to urade bio je 60 dana i istekao je juče.

Na pitanja portala CAPITAL ni danas iz Ministarstva saobraćaja nema odgovora da li je ugovor o koncesiji dobio saglasnost Ministarstva pravde i Ministarstva finasija RS, što je jedan od uslova da bi ugovor bio potpisan.

Ranije su rekli da će potpisivanje ugovora uslijediti po uplati naknade, ističući da su pribavili, shodno važećim propisima, saglasnost Komisije za koncesije RS i mišljenje Pravobranilaštva RS.

„Ministarstvo saobraćaja i veza postupilo je u skladu sa dostavljenim preporukama i u ovoj fazi ispunjeni su svi uslovi koji se tiču obaveza Republike Srpske koje prethode zvaničnom potpisivanju koncesionog ugovora, koje će uslijediti po uplati jednokratne koncesione naknade od strane kocesionara“, rekli su u prošlu srijedu iz Ministarstva.

Kako smo objavili ranije Kinezi su osnovali firmu „SDHS-CSI BH“ u Banjaluci koja će, kako je rečeno ranije u Vladi “projektovati, izgraditi, upravljati, održavati i finansirati izgradnju autoputa Banjaluka- Prijedor”.

Osnivači firme su „China Shandong International Economic & Technical Cooperation Group“ iz Kine, o čemu je CAPITAL pisao u tekstu „Firma sa kapitalom od jedne KM gradiće autoput”.

Autoput će tako graditi Kinezi, a Republika Srpska će im u idućih 30 godina plaćati godišnju naknadu za raspoloživost autoputa u iznosu od 32,5 miliona evra. Taj iznos treba da bude obezbijeđen od naplate putarine na svim autoputevima u RS.

Ukoliko to ne bude dovoljno, ostatak će biti obezbijeđen iz Budžeta RS, pisao je CAPITAL u tekstu „Sav novac od putarina u Srpskoj ide Kinezima“.

Planirano je da autoput bude dug 42 kilometra, a za uloženih 297 miliona evra, Kinezima bi na kraju Republika Srpska platila 975 miliona evra.

CAPITAL: Svjetlana Šurlan

 

 

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!

    Komentari na članak: Kinezi nakon roka uplatili koncesiju za autoput Banjaluka – Prijedor

    1. Sitno

      Al je ovaj boris narenda.

    2. Boris

      Interesuje me jedna stvar?
      Ako vec se pozivate i pretvarate da ste “ozbiljan” ekonomski portal a ne tracerski ciji je cilj da se obracunava sa nekim polticarima ili politikama koje vas urednik ili novinar ne voli , onda molim vas uradite ozbiljnu analizu o onome sto pisete.
      Iz ovih vasih tekstova gos.Surlan ja samo mogu da vidim da vi mrzite sadasnju vlast . Vi i vas portal stalno na ovoj temi imate negativno misljenje bez ikakvog pokrica. Stalno spominjete i insinuirate da se RS zaduzuje na nacin kao da podize kredit koji ce poceti da otplacuje odmah i da je taj kredit u vrijednosti od 975 miliona euro sto je laz . Vi kao novinar i kao portal ne bi trebali da promovisete laz ili da iskrivljuje te informacije !! Cak sta vise vasa duznost je da ih protumacite na objektivan i nepristrasan nacin potkrepljen sa cinjenicama a ne selektivno i ciljano da ih birate zbog vase licne politcke pripadnosti ili izbora.Naravno i to je dozvoljeno ali onda bi bilo profesionalno da na kraju teksta postoji fusnota u kojem izrazavate pripadnost strani za koju navijate.
      Bilo ko sa elementarnim znanjem ekonomije i povrsnom analizom ovih podataka koje vi koristite u Excel-u bi mogao da shvati da ono o cemu vi pisete i na kraju donoste zakljucak , nema veze sa realnoscu.Ovdje postoje dva aspekta koje vi ne analizirate .
      1. Uticaj autoputa na ekonomiju i kvaltet zivota citave sjevero-zapadnu regiju BiH a posebno na banjalucku i kozarsku.
      2.Nacin finansiranja autoputa kroz “koncesiju” a ne kroz direktan kredit kako vi aludirate .

      Broj jedan vam ostavljam da sami zakljucite posto je isti enorman i doslovno moze da utice na sve segmente ekonomskog i socialnog zivota svakog stanovnika banjalucke i kozarske regije . Po meni , glasaci iz ove dvije regije ni u ludilu ne bi trebali da daju svoj glas za bilo koju stranku koja bude protiv ovog autoputa.

      Pod dva je stvar osnove ekomije koja se zove ‘vrijednost novca’ i ako je koristite ko sto bi ste trebali da je koristite onda ova ‘strasna’ zaduzenja ne bi bila strasna vec realna. U slucaju da ne postoji putarina i da drzava placa kontinuirano 30 mil.eura po fiksnom kursu godisnje ,vrijednost te otplate za 35 godina (prvih 5 se gradi i ne placa) bila bi sa inflacijom od 3% vrijednosti oko 522 miliona eura . Ako se ukljuci putarina koju su neku priznali oko 7.5 mil eura godisnje maksimum ,onda taj iznos spada na 400 mil eura . Znaci da RS placa kamtu od 225 mil za 522 mil vrijednost ili 103 mil za vrijednost od 400 mil eura.
      Po vasem vidjenju i prestavljanju ovog finansiranja ,RS bi trebal onda da plati preko 1.5 milijardi eura kamate sto je ne tacno .
      Kad podjelite tih 522 ili 400 mil na 35 godina dobijete 15 i 11.5 miliona eura u danasnjoj vrijednosti godisnju otplatu .
      Sad ako uzmete i ukomponujete onaj prvi aspekt sto sam spomenuo onda ce te shvatiti da ce da ovaj autoput je prilika koja se ne propusta jer Bog zna sta ce da se desi sa svjetskom ekonomijom i da li ce Kinezi ikad vise htjeti da ulazu SVOJE eure u NAS autoput……

      • Svjetlana Šurlan

        Poštovani Borise, nigdje nismo naveli da je u pitanju kredit.

        Vrijednost investicije je 297 miliona evra. Koncesija se dodjeljuje na 33 godine, uključujući i period izgradnje (3+30). Tokom perioda upravljanja i održavanja, znači 30 godina, Srpska će plaćati Kinezima godišnju naknadu za raspoloživost autoputa u iznosu od 32,5 miliona evra.

        32,5 x 30 godina = 975 miliona evra će platiti RS.

        Koncesionar, Kinezi, se obavezuju na plaćanje koncesione naknade, koja se sastoji od jednokratne naknade od 4.466.600 evra i godišnje naknade od pet odsto od prihoda ostvarenih obavljanjem koncesione djelatnosti, odnosno od iznosa prikupljene putarine.

        Prošle godine je na postojećim autoputevima u Srpskoj naplaćeno 7,8 miliona KM od putarine. Prema mjerenju prometa, najmanji mogući iznos koji godišnje može da bude naplaćen na putu Banjaluka – Prijedor je 12 miliona KM, a najveći 21,6 miliona KM. Malo je vjerovatno da će naplatiti i minimalnih 12 miliona, uzimajući podatak koliko je naplaćeno na postojećim autoputevima, ali neka naplate i svih maksimalnih 21,6 miliona KM, Kinezi će RS vratiti pet odsto od toga, odnosno 1.080.000 KM x 30 godina = 32,4 miliona KM (16,6 miliona evra).

        975 miliona evra (koliko će platiti RS)
        – 16,6 miliona evra (putarina koju će vratiti Kinezi)
        – 4,46 miliona evra (naknada koju su platili Kinezi)
        = 953,94 miliona evra + 21,5 miliona evra (koliko će RS platiti eksproprijaciju)
        = 975,4 miliona evra ili 1,9 milijardi KM će Republiku Srpsku koštati 42 kilometra autoputa.

        Sve ove cifre su iz zvaničnih institucija i nisu naše insinuacije.

        Hvala Vam što nas čitate.

        • Boris

          Hvala vam na odgovoru gdj/gdjc. Surlan !

          Stvarno cijenim da ste nasli vrijeme i zelju da mi odgovorite.
          Zbog daljeg teksta volio bih da napomenem da sam u medjuvremenu procitao sve vas tekstove na ovom portalu i na ostalim websajtovima vezani za ovu temu koju Vi ocigledno pratite i obradjujete.
          Isto tako zelim da napomenem da sam pokusao da nadjem ugovor o koncesiji za taj autoput ali nazalost nisam uspio u mojoj namjeri. Nije dostupan i zato cu prihvatiti sve vase iznesene podatke i brojke u vasem komentaru kao tacne i mjerodavne.
          Citajuci vas odgovor u prvoj recenici ste odmah ilustrovali da me uopste niste razumjeli o cemu sam vam ja zelio skrenuti paznju i u cemu vam apstofiram gdje po mom misljenju grijesite , s namjerom ili bez nje.
          Ja nigdje nisam tvrdio da ste vi rekli da je ovaj ‘ugovor’ kredit ali jesam rekao da vas nacin na koji obradjujete ovu temu i na nacin koju istu predstavljate javnosti , vi ‘insinuirate’ i aludirate da je kredit i da izgleda tako. Na taj nacin automatski negativno predstavljate ovaj projekat koji ako se uzme sve u obzir sto sam vec naveo gore, dugorocno je apsolutno pozitivna stvar za tu regiju ali i BiH u cjelini.
          Procitao sam kako ste izlistali i izracunali sve troskove i kao sto rekoh apsolutno se slazem sa njima . Medjutim problem sa tim podacima je da su istiniti ali netacni!!!! Isto tako ne smatram da “strucni” portal u izvjestavanju o takvom strateskom projektu moze da se osloni na samo tri racunske radnje. Kad bi ekonomija i finansije bile tako jednostavne to bi bilo super ……
          Tu se vracam na onu zamjerku vasem portalu da se ponasa kao ‘tracerski’ portala a ne kao sto volite da se predstavlja kao ‘strucni”. Vi u vecini svojih tekstova iznosite podatke agencijski sto nije nikakav problem ali kontekst i okruzenje u kojim vi pisete po mom misljenju zahtjevaju mnogo vise nivo analize podataka od samo objavljivanja istih. U isto vrijeme u vasim tekstovima (sto se tice ove teme samo) vi sugerisete intuitivno da je ovaj ‘ugovor’ nista drugo nego ‘pljacka’ napacenog naroda. Sami komentari od ostalih citalaca potvrda o cemu govorim.
          Ono sto je mene poniklo da Vam napisem moj komentar je upravo ovaj matematicki dio o obracunu troskova za izgradnju ovog autoputa koji je ujedno i vas najjaci argument protiv istog.
          Jedna od najvaznijih stvari u realnoj ekonomiji se zove vrijednost novca (money value – MV , Present PMV ,Future FMV) i svi dugorocni ugovori i obracuni se zasnivaju na toj paradgmi.Ustvari moze se reci da je citava svjetska ekonomija zasnovana na tome jer obracun za vrijednost bonda i njegovu trgovinu pociva na tome. Nadam se da ne moram da vam objasnjavam sta je bond i sta predstavlja u ekonomiji tako da ako analizirate ovaj ‘dogovor’ iz kineske perspektive, shvatice te da je ovo upravo prenesena ili zakamuflirana kupovina zapisa ili hartija od vrijednosti (bond) RSa. Cinjenica da oni hoce da posluju na ovaj nacin i sa tako malim novcanim vrijednostima (za Kinu) za mene je zadivljujuca. S obzirom da je jedna politicka partija iz RS predala nasu monetarnu i fiskalnu suverenost na nivo BiH (idiotizam par excelance) ovo i ovakvo finasiranje je uspjeh na kvadrat .
          Sto se tice vase racunice?
          Ako gledamo iz nase perspektive i primjenimo princip buduce vrijednost novca sa inflacijom na godisnjem nivou u narednih 33 godine u prosjeku 3 procenat, onda onih vasih strasnih 975 miliona eura otplate akumuliranih u 33 godine nisu i sigurno nece “vrijediti” toliko. Ako u kalkulisete inflaciju i otplatu kroz godine (posto je fiksna ) onda ce RS ovaj “posao” realno kostati ako je naplata putarina 0 , oko 554 miliona evra . Jos jednom pokusajte da zamislite sta ce da se desi i kako ce 30 godina koriscenja ovog autoputa uticati na kozarsku i banjalucku regiju njenu ekonomiju i kvalite zivota?
          Vas portal trebao bi da uradi jednu anlizu o tome ,ako se smatra te strucnim ekonomskim a ne samo agencijskim medijem.
          Ako sad uprostimo ovu temu i po vasem receptu uradim kalkulacije ,onda ce RS godisnje ovaj autoput u realnoj vrijednosti narednih 33 godina kostati 16.8 milion eura godisnje a ne 32.5 kako pise.
          Da se razumijemo ,ja nisam u zabludi da ocekujem da vecina stanovnistva razumje ovo o cemu pisem ,ali mislim i smatram da vi kao medij i vi licno kao novinar treba da realno i na pristupacan nacin prezentujete teme svom auditorijumu.
          Vi ste duzni da nadjete najbolji nacin da objasnite svojim citaocima da ovaj ugovor nije tako jednostavan i da pociva na drugim principima koji su malo komplikovaniji od cetri osnovne racunske operacije. Ljudi treba da razumiju da ako danas mogu da kupe za 1 Euro 1000 grama secera , da ce za taj isti euro za 33 godine moci da kupe samo 300 grama secera, isto tako 32.5 milion ce u 33. godine vrijediti u danasnjim eurima samo12 miliona.
          Jednu stvar treba da ste svjesni. U svim ovim mojim argumentima ja sam se fokusirao samo na direktne benefite za dvije regije ,banjalucku i kozarsku, ne uzimajuci u obzir stratesku povezanost sa ostalim projektim . Znaci mala slika a ne velika , ako se zna da su Kinezi vlasnici smederevske zeljezare , termoelektrane u Stanarima , gradnja mosta na Savi , gradnnja autoputa prema Splitu ………..
          Vi dalje kroz svoje analize pokusaj te da saznate koliko ce ovaj autoput indirektno generisati prihoda i ekonomskog rasta u citavoj regiji (sjevero-zapadna Bosna) .
          Ja mislim da kad se zavrsi , uzeci u obzir sve potencjalne benefite koje bi inicirao i sa zavrsetakom mosta na Savi ,autoput bi mogao da se otplati u 10 godina.

          S postovanjem

          Boris

          PS

          Natavicu da pratim vas portal i znam da sam mozda malo previse optimistican ali drugcije nema ni napredovanja. Vas urednik kad bi se koji put nasmijao mislim da bi nam mozda i ekonomija malo vise zasijala . Hahahahah!

    3. Peri

      Iza ovoga garant stoje domaći tajkuni, a Kinezi su samo paravan za lopovluk, jer niko nije toliko lud da napravi ovako stetan ugovor po RS, a da nema ogromnu licnu korist.

    4. LULA

      Nije nas okupao Stanković, nas sada kupa DODIK, nikada nećemo otplatiti dugove za puteve kojima nema ko da hoda, sankcije će bit skinute kada priđemo NATO, pa ponovo našu djecu u nato vojsku.
      ma nema veze, moj sin Igor ima na računu 17 mil eura i veliki stan u centru Moskve, vilu u BG, firmu u Ljubljani i nema krize za mene.
      Narode, ovce jedne, crknite.

    5. Sramota

      Kako su stvoreni uslovi kada nisu uplatili naknadu u predvidjenom roku?

      975 miliona evra ce nas kostati 42 kilometra autoputa! 25 miliona evra po kilometru….

      Sve i da putarina pikrije 10 miliona(sto nije moguce) opet moramo iz budzeta da izdvojimo 600 miliona evra ili 1.2 milijarde maraka. Oko polovine jednog budzeta.

      Prica se da ce kinezi da angazuju integral da napravi ovaj autoput i ti bi bilo super da necemo morati da platimo toliki novac.

      Integral je za duplo manje novca napravio 74 kilometra puta. Znaci da je razlika drasticna.

      Stankovica ne mogu ocima da vidim ali izgleda da nas je on manje okupao…

    6. Grohotno...

      topic procitao na netu da su ovi zaboravili, nazvao par likova iz podruma i odjednom legla uplata…a kinezi? vratili se turistickom agencijom u svoju provinciju i uzeli po 1000 evra u padze

      sutra vijest: “Kinezi” planiraju uduplati kapital (sa 1 na 2 marke)..izlaskom na bl berzu jer pogled sa terase odusevljava ove sa niskim celom..caviev zetko kupio gajbu crnog piva da proslave izlazak..hahah..