Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    SDS-ov poslanik ulazi u novi biznis

    14. Augusta 2025. — 15:35

    BiH na uvoz banana, jabuka i paradajza potrošila 70 miliona KM

    14. Augusta 2025. — 13:39

    Voda u internatu od 10 miliona maraka, MUP tužio izvođača

    14. Augusta 2025. — 11:39

    Agencija priznala da se javnim nabavkama bave mešetari

    13. Augusta 2025. — 16:18
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Buljubašić: Rudnici koji ne proizvode dogovoreno ne mogu očekivati podršku EP BiH

    10. Augusta 2025. — 14:00

    Crna Gora traži investitore za izgradnju solarnih elektrana

    6. Augusta 2025. — 08:17

    OPEC+ povećao kvote za proizvodnju nafte

    4. Augusta 2025. — 12:23

    Mitrofanova: Prestanak kupovine ruskog gasa rizik za ekonomiju Bugarske

    2. Augusta 2025. — 10:00

    Inspektori zapečatili više od 400 objekata u FBiH

    14. Augusta 2025. — 14:52

    Počinje isplata boračkog dodatka

    14. Augusta 2025. — 13:43

    EBRD odobrila Ukrajini kredit od 500 miliona eura za nabavku gasa

    14. Augusta 2025. — 12:50

    Na Banjalučkoj berzi “prebijeno” skoro 140 miliona KM

    14. Augusta 2025. — 08:50

    Na Banjalučkoj berzi “prebijeno” skoro 140 miliona KM

    14. Augusta 2025. — 08:50

    Promet nešto veći od 17.000 KM

    13. Augusta 2025. — 13:52

    Direktor Cibone postao suvlasnik Sarajevske berze

    13. Augusta 2025. — 09:03

    Ford ulaže pet milijardi dolara i okreće se električnim vozilima

    12. Augusta 2025. — 16:02

    BiH na uvoz banana, jabuka i paradajza potrošila 70 miliona KM

    14. Augusta 2025. — 13:39

    BiH povećala razmjenu sa skoro svim partnerima

    13. Augusta 2025. — 10:02

    Cijene hrane na najvišem nivou u posljednjih godinu i po

    12. Augusta 2025. — 09:00

    Povučen laserski pokazivač sa oblikom ključa za vozilo

    11. Augusta 2025. — 11:35

    U Tuzlanskom kantonu samo jedan licencirani turistički vodič

    11. Augusta 2025. — 14:00

    Kriza u ugostiteljstvu Srpske: Mladi masovno odlaze na Jadran

    11. Augusta 2025. — 09:00

    Banjaluku za pola godine posjetilo više od 61.000 turista

    10. Augusta 2025. — 08:07

    Hrvatsku u julu posjetilo 4,6 miliona turista

    9. Augusta 2025. — 11:56

    Vlada FBiH utvrdila koji poslodavci će dobiti finansijsku pomoć

    14. Augusta 2025. — 11:18

    Za 15 dana u BiH propala 122 preduzeća (SPISAK)

    13. Augusta 2025. — 14:38

    Vanredna revizija u namjenskoj industriji FBiH

    12. Augusta 2025. — 13:59

    Njemačka više trguje sa Srbijom i Hrvatskom nego sa Rusijom

    12. Augusta 2025. — 08:06
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    U Njemačkoj ste bogati ako imate ovu platu

    9. Augusta 2025. — 16:06

    Koliki porez plaćaju naši najuspješniji sportisti

    7. Augusta 2025. — 12:36

    Beč pronašao rješenje za problem sa trotinetima

    6. Augusta 2025. — 16:00

    Norvežani razvili skener koji otkriva “ćelave gume”

    5. Augusta 2025. — 16:16

    Indeks Tokijske berze Nikkei dostigao istorijski maksimum

    13. Augusta 2025. — 15:34

    Gigant star 133 godine pred gašenjem: Grca u dugovima

    13. Augusta 2025. — 12:25

    Musk prijeti tužbom Appleu

    13. Augusta 2025. — 08:02

    Tramp ponovo odgodio uvođenje carina na kinesku robu

    12. Augusta 2025. — 10:45
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Najveći dio autoputa grade kineske firme

Najveći dio autoputa grade kineske firme

adminadmin25. Augusta 2011. — 00:1215 komentara3 minute čitanja

BANJALUKA, U predstojećoj izgradnji 72 kilometra autoputa Banjaluka-Doboj za koji se Republika Srpske zadužuje 401 milion evra, najveći dio ugrađenog materijala i roba biće kineski, a izvođači kineske firme, ekskluzivno saznaje CAPITAL.ba.

Portal CAPITAL.ba je u posjedu 23. avgusta u Doboju sa kineskom kompanijom CRBC potpisanog „Predugovora o projektovanju i izgradnji autoputa Banjaluka-Doboj“ iz kojeg je jasno da će domaći građevinci dobiti 45, a kineski 55 odsto posla. (Predugovor o izgradnji autoputa Banjaluka-Doboj)

Za posustalu domaću građevinsku operativu ovo nije dobra vijest.
„Ugovarač je opredijeljen da angažuje podugovarače sa sjedištem u RS, kao i korišćenje građevinskih materijala i drugih roba u količini koja neće biti manja od 45 odsto ukupne finansijske vrijednosti projekta“, navodi se u članu 5. Predugovora.

.

45 za Čubrilovića 70%

Ovo je potpuno suprotno zvaničnim izjavama vlasti RS. Ministar saobraćaja i veza RS Nedeljko Čubrilović je u  intervjuu za Nezavisne novine rekao da će “domaći građevinari graditi najmanje 70 odsto autoputa Banjaluka-Doboj”. (http://www.capital.ba/nedeljko-cubrilovic-domace-snage-gradice-veci-dio-autoputa-banjaluka-doboj)

.

U javnom preduzeću „Autoputevi RS“ potvrdili su informaciju CAPITAL-a da  “domaći građevinari grade minimalno 45% poslova”. Kažu da je cilj da se u ovom kapitalnom projektu angažuju što više domaćih izvođača, ali kineska EKSIM banka kredit uslovljava svojim izvođačima. Konačan procenat učešća, kaže direktor „Autoputeva RS“ Dušan Topić, biće predmet pregovara sa EKSIM bankom, što znači da on može biti veći, ali i mnogo manji.

Pitanje je, ističe Topić, koliko građevinska operativa u RS uopšte ima realnih kapaciteta da prati Kineze, da bi se 72 kilometra autoputa, kako je dogovoreno, završilo za tri godine.

.

Ništa od Integralovog konzorcijuma „G7“
Sada je jasno, Predugovorom Kinezi definitno grade cijeli autoput, nema podjela na dvije dionice Banjaluka-Prnjavor i Prnjavor–Doboj, po četiri lota kako je to prvobitno zamišljeno. Iz igre je ispao i konzorcijum domaćih građevinskih firmi „G7“ okupljen oko Integral Inženjeringa.

Ugovorom kineska kompanija se obavezala pomoći RS u pripremi dokumentacije za kredit. Međutim, upitno je i da li će Kineska EKSIM banka prihvatiti da RS svojih 15 odsto učešća u projektu prikaže kroz projektnu dokumentaciju i troškove eksproprijacije.

Ako ne prihvate, RS bi ti koštalo još oko 120 miliona maraka, priznaje i direktor “Autoputeva RS”. On ističe da je uobičajena bankarska praksa da traže učešće u ovako velikim projektima.

.

„EBRD i EIB nam priznaju projektnu dokumentaciju i eksproprijaciju kao učešće, dok na primjer Svjetska banka to ne prihvata i traži da se svaka situacija posebno obračunava i u okviru nje odmah država plati svoj udio. Nadamo se da ćemo uspjeti dogovoriti s EKSIM bankom uslove kao sa EBRD-om i EIB-om“, kaže Topić.
Definitivan zaokret i promjena modela finansiranja, odnosno kreditno zaduženje umjesto promovisane koncesije koja bi znatno manje opteretila Budžet RS, kaže Topić, ne znači da je ovaj putni pravac neisplativ. Na pitanje zašto onda nema koncesionara Topić kaže da su oni „odustali zbog krize, ali sigurno da je ovaj pravac potpuno ekonomski opravdan i da se može otplatiti kroz kreditno zaduženje“.
Predugovor sa kineskom kompanijom stupa na snagu kada se ispune tri uslova: kada ga usvoji Vlade RS, kada se potpiše ugovor sa kineskom EKSIM bankom i kada na sve to saglasnost da Narodna skupština.

.

Veliki test
 Ovo će biti veliki test, jer Republika Srpska nema iskustva u poslovanju sa kineskim parterima i kako oni izvršavaju svoje poslovne obaveze.

U svakom slučaju, za kvalitet uvijek više odgovoran nadzor, a ne izvođač. Posebno kada izvođač nije koncesionar koji ima interes za kvalitetan put jer ga eksploatiše nekoliko decenija, a ovde su Kinezi samo izvođači, koji poslije “zadnje lopate”, odlaze.

.

Predugovor o izgradnji autoputa Banjaluka-Doboj

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
vazno
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakPodsticaji za jesenju sjetvu pšenice
Sljedeći članak Litvanci zamrznuli prenos imovine Birča

Povezani članci

Capital teme 12 minute čitanja

SDS-ov poslanik ulazi u novi biznis

PROMO 03 minute čitanja

Bitcoin nastavlja trgovati na visokim nivoima, što podiže nade za budućnost. Povezani tokeni prikupljaju 8,6 miliona dolara

15 komentara

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu info@capital.ba

  1. K 25. Augusta 2011. 08:11

    Pa sta ako ce se graditi od kineskog materijala (sto je malo vjerovatno) i kineskim masinama? Trebamo cekati jos 200 godina da neko od lokalnih preduzimaca i genijalaca skupi dovoljno love ad to sam napravi?

    Odgovori
  2. Bimbo 25. Augusta 2011. 08:31

    manje vazno je ko ce imati procenat operative gore-dole, vec je vaznije da ga izgrade u roku, pa makar doslo milion kineza sve sa lopatama

    Odgovori
  3. Legionar 25. Augusta 2011. 09:42

    Neka sve bude kinesko 100%, samo da se vozimo normalnim autoputem

    Odgovori
  4. pa da 25. Augusta 2011. 09:57

    sve je ‘manje vazno’? to sto ministar laze ili ne zna sta je potpisao? ko ce vracati i od cega kredit da se pojedini mogu vozikati po autoputu?

    hvala za dokument predugovora.

    Odgovori
  5. Luka 25. Augusta 2011. 10:03

    Ma kakav kineski materijal. Šta kinezi će dovoziti kamen iz Kine?!
    A mašine i tako nisu domaće već ih uvozimo pa iz tog ugla nije ni bitno.
    Bitno je samo šta se još krije iza ova dimne zavjese, koliko će to nas da košta???

    Odgovori
  6. Škregro 25. Augusta 2011. 11:00

    Bolje 45% nečega nego 100% ničega

    Odgovori
  7. rade 25. Augusta 2011. 11:17

    Nece se dovoziti kamen, ali hoce doci kineski radnici koji su mnogo jeftinija radna snaga nego nasi. Kako to nije bitno? Potpuno vas ne razumijem.
    Zar nije bitno, sto ce kineske kompanije pokupiti kajmak, a mi se zaduzujemo i trebamo vratiti 400 miliona evra???
    Zar nije bitno što će od rasvjete, farbe, sijalica, branika, naplatnih kucica biti uvezeno iz Kine za nas novac???

    Odgovori
  8. Škregro 25. Augusta 2011. 12:02

    I ovako bi sve bilo uvezeo iz kine, još bi se mnogi ugradili u nabavku. Ovako je prva ruka 🙂

    Odgovori
  9. 122 25. Augusta 2011. 13:02

    Meni se cini ili je ovo jeftinije od ”autoputa” BL Gradiska.

    Odgovori
  10. dule 26. Augusta 2011. 18:23

    Ionako zivotarimo, a napredak u bilo cemu je nezamisliv bez pravog puta. A sto se tice kineske gradjevinske industrije – gledali ste OI 2008. Ljudi rade ozbiljnije nego sto mi uopste i znamo sta znaci taj pojam. I sto je najbitnije… ako je ova cijena ona u koju su ugradjeni i nasi politicari, prosli smo jeftino 🙂 Jer nadzor ce sigurno da rade Kinezi.

    Odgovori
  11. Kvazimodo 26. Augusta 2011. 22:18

    Šta reći… ako išta bude od ovoga, a garant je da neće biti ništa, pa ima da nas kinezi navozaju na trasi k'o na ringišpilu,čovječe. Ne znam samo kojem je idiotu (a nije teško naslutiti o kom’ bi se moglo raditi) pala ovakva ideja na pamet? Sudeći po izjavi ministra, koji je po običaju uvijek dobro informisan i upućen u stanje stvari, izgleda da se ovdje samo radi o još jednoj sumanutoj ideji koja je unaprijed osuđena na propast, ali koja može dobro da se iskoristi u dnevno-političke svrhe posebno pred izbore. A kao što znamo iz dosadašnjih iskustava,da je to vlastodršcima jedini i najvažniji motiv u ovakvim nazovi projektima.

    Odgovori
  12. Propast 27. Augusta 2011. 21:44

    Da li je o ovom upoznat ministar čubrilo ili nije dovoljno inforisan kao i kod željeznica i naplate putarine mislim da je zatečen ili nešto drugo a videćemo šta će pokazati istraga koju je naredio džombe.
    ako nije magla u oči a kako nam je sigurno jeste tako i dosada nam bacaju svaki dan maglu u oči.

    Odgovori
  13. kinez 28. Augusta 2011. 14:26

    Mislim da smo u ku… svi RS i BiH pa nista ne prozvodimo sta bi mogli i ponuditi u izgradnji osim brdo da premjeste sa jednog mjesta na drugo. A para isto nema pa kako misle da vracaju kredit naravno narod koji nema ni posla ni auta kao sto je gore spomenuto samo ce se voziti pojedinci to jest isti politicari i ratni profiteri. Mislim da treba ovu RS i BiH dati KINEZIMA da vladaju jer bi nesto i napravili a ne ovi nazalost koji vec 20 godina nista nisu napravili a 20 godina nije malo. Ali zato imaju jezik kao odavde pado kine bla bla bla… JADNI MI!

    Odgovori
  14. ljubisa 31. Augusta 2011. 08:37

    sve kinezima dati!”!!!…najbolje da stankovic mlati pare i govori kako mu je to tek drugi projekat pa nije on kriv što nemaju puno znanje iz oblasti granje autoputeva…heheheh

    Odgovori
  15. Cubrilo 5. Novembra 2011. 03:59

    Da su Kinezi dosli, investirali 400 miliona, napravili autoput od svog materijala, svojim firmama sa svojim radnicima i uzimaju putarinu a mi imamo autoput, sve bi bilo ok. Medjutim to nije taj film, RS se zaduzila 400 miliona kod Kineza, koji ce da naprave put za jedno 200 miliona i plus da dobiju i onih 400 miliona kroz kreditnu otplatu. To kad bi se sve sracunalo, doslo bi se do zakljucka da je ovo najskuplji autoput na svijetu.

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

SDS-ov poslanik ulazi u novi biznis

14. Augusta 2025. — 15:3512 minute čitanja

Đurić u postojećem objektu planira proizvoditi folije od sitno mljevene reciklirane PET plastike. 

BiH na uvoz banana, jabuka i paradajza potrošila 70 miliona KM

14. Augusta 2025. — 13:39

Voda u internatu od 10 miliona maraka, MUP tužio izvođača

14. Augusta 2025. — 11:39

Agencija priznala da se javnim nabavkama bave mešetari

13. Augusta 2025. — 16:18

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti