Capital.ba

Krajina osiguranje: Četverogodišnji mandat privremenog Nadzornog odbora

22.03.2012. / 15:23

BANJALUKA, “Krajina osiguranje” iz Banjaluke, jedino osiguravajuće društvo u RS u većinskom državnom vlasništvu, jedan od primjera uticaja države (entiteta) na neodgovoran pristup nadležnih upravljačkih organa kojih dovode do nezakonitih postupanja i loših poslovnih rezultata.

“Krajina osiguranje” je osnovano 23. juna 1992. godine kao akcionarsko društvo od strane Zbora radnika banjalučke filijale “Sarajevo osiguranja” u vrijeme početka ratnih sukoba u BiH koji su uzorkovali podjelu imovine dotadašnjih društvenih socijalističkih preduzeća i finansijskih organizacija. Društvo je izvršilo preregistraciju u akcionarsko društvo 18. oktobra 2002. godine prilikom čega je u Osnovnom sudu u Banjaluci državni kapital najprije bio registrovan u obimu od 74,55 odsto, da bi 2003. godine zbog isknjižavanja državnih stanova bio smanjen na 70,45 odsto. Međutim, stvarni upravljač osiguravajućeg društva bio je njen dugogodišnji direktor Dragutin Šipka koji je koristio nepostojanje adekvatne zakonske regulative u oblasti osiguranja i nezainteresovanost vlasti RS da zaštite državni kapital unesen kroz poslovne prostore. Naime, „Krajina osiguranje” nikada u svojim poslovnim knjigama i Statutu društva nije evidentiralo državni kapital, jer Šipka poslovne prostore nije priznavalo kao ulog državnog kapitala, već društvenu imovinu koja je „Krajina osiguranju” data na raspolaganje. Riječ je o dva prostora u Banjaluci, i po jednom u Laktašima, Čelincu, Kotor Varoši i Prnjavoru, dok je odlukom Vlade iz 2006. godine na korišćenje dat i dio objekta u Gradišci. Za sve to vrijeme se promijenilo nekoliko entitetskih vlada koje nisu ništa konkretno uradile na vraćanju „Krajina osiguranja” pod kontrolu RS. (Neto dobitak 2006. godine iznosio je 12.866 KM – Ukupni prihodi 8.031.987 KM – 86 zaposlenih).

 

 

Reakcija države
Stvar se pomjerila sa mrtve tačke 2007. godine osnivanjem Investiciono-razvojne banke RS (IRBRS) u okviru koje je formiran Akcijski fond RS (AFRS), koji je u svom portfelju evidentirao sav državni kapital, akcije i udjele u privrednim društvima uključujući i one u „Krajina osiguranju”. U Centralnom registru hartija od vrijednosti a.d. Banjaluka su tada kao 10 najvećih akcionara “Krajina osiguranja” registrovani:
Akcijski fond RS 70,45%
“Euro-Ex” d.o.o Banjaluka 22,25%
“Krajina osiguranje” 5.71%
UniCredit bank a.d. Banjaluka 0.42%
“Banjalučka pivara” 0.21%
“Unis-valjaonica HVT” Banjaluka 0.17%
DI “OMAR” a.d. Kneževo 0.08%
“Čajavec-alatnica” a.d. Banjaluka 0.07%
“Elektrokrajina” Banjaluka 0.07%
“Imako” a.d Banjaluka 0.07%
“Banja Laktaši” a.d. Laktaši 0.07%
Na osnovu toga Investiciono-razvojna banka RS saziva Skupštini akcionara “Krajina osiguranja” i glasovima većinskog akcionara – Akcijskog fonda RS, između ostalih, donosi odluku da u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima ukine Upravni odbor osiguravajućeg društva, a u privremeni Nadzorni odbor (PNO) postavi predstavnike Akcijskog fonda na rok od dva mjeseca (60 dana).
U privremeni Nadzorni odbor imenovani su:
Mile Kosorić, predsjednik, VSS vojno lice iz Vlasenice
Slaviša Kovačević, zamjenik predsjednika, magistar ekon. nauka iz Banjaluke
Dalibor Puhalo, VSS dipl. pravnik iz Trebinja
Mladen Popović, VSS dipl ekonomista iz Vlasenice (razrješen na sopstveni zahtjev na Skupštini akcionara 10.12.2008.)
Želimir Radić, VSS dipl pravnik iz Kneževa
Mile Kosorić je predsjednik Opštinskog odbora SNSD-a iz Vlasenice, inače, penzionisani pukovnik VRS, dok je Mladen Popović, bivši v.d. direktora Fonda za razvoj i zapošljavanje u IRB-a ubrzo izabran za načelnika opštine Vlasenica (kandidovan ispred SNSD-a).
Osobe dobro upoznate sa odnosima u “Krajina osiguranju” kažu da je Mile Kosorić u PNO, ipak, samo politička figura “koja se ne mješa puno u svoj posao”, jer niti je stručnjak za poslove u osiguranju niti poznaje poslovne relacije u Banjaluci.
Stoga naši sagovornici kao “alfu i omegu” navode zamjenika predsjednika privremenog Nadzornog odbora Slavišu Kovačevića, doktora ekonomskih nauka i višeg asistenta na Ekonomskom fakultetu u Banjaluci. Zanimljivo je da je Slaviša Kovačević, sin Svete Kovačevića, nakadašnjeg istaknutog kadra SDS-a iz Čelinca, ratnog ministra trgovine RS i direktora banjalučkog trgovačkog preduzeća “Metal”.
Dalibor Puhalo je direktor Fonda za upravljanje nekretninama i potraživanjima u vlasništvu RS koji posluje u sklopu Investiciono-razvojne banke RS, a takođe i član Upravnog odbora preduzeća Komunalno a.d. Trebinje, dok Želimir Radić nije poznat široj javnosti. Privremeni nadzorni odbor je po preuzimanju poslovanja od strane Akcijskog fonda 2008. godine imenovao i za direktora “Krajina osiguranja” postavio Milu Gromilić koja je to i sada. Način odabira kadrova je malo poznat i konfuzan, ali je očit politički upliv s obrizom da su dva člana Privremenog nadzornog odbora istaknuti kadrovi SNSD-a iz Vlasenica.

 

Spomenuti Slaviša Kovačević, zamjenik predsjednik PNO “Krajina osiguranja” ističe da je na ovu funkciju došao na prijedlog Akcijskog fonda RS, odnosno Investiciono razvojne banke RS, a kako kaže vjerovatno zato što radi na Ekonomskom fakultetu Banjaluka, te što se razumije u datu oblast. On je dodao i da je i sam bio iznenađen kada je saznao da je predložen. Od Akcijskog fonda RS saznajemo da članove nadzornih odbora u javnim preduzećima imenuje Skupština akcionara tih preduzeća na osnovu provedene procedure koja podrazumijeva donošenje skupštinskih odluka o: utvrđivanju uslova, standarda i kriterijuma za imenovanje članova odbora, imenovanju komisije za izbor NO i odluke o raspisivanju javnog konkursa. Ovakva procedura je regulisana Zakonom o ministarskim, vladinim i drugim imenovanjima Republike Srpske („Službeni glasnik Republike Srpske“, br. 41/03), tako da imenovana komisija na osnovu utvrđenih kriterijuma i prispjelih prijava kandidata formira rang-listu na osnovu koje skupština akcionara odlukom imenuje nadzorni odbor. Komisiju za izbor imenuje Vlada RS.

Damir Miljević, ekonomski analitičar, ističe da je tehnologija biranja članova upravnih i nadzornih odbora u državnim preduzećima poznata već godinama i sastoji se u tome da nakon opštih ili opštinskih izbora partije koje dođu na vlast prvo međusobno podijele plen (tj. državna preduzeća) pa onda na mjesta u UO i NO stavljaju svoje podobne partijske kadrove bez obzira da li oni poznaju ili ne poznaju problematiku i djelatnost preduzeća. „Ovo svakako nije dobro s obzirom da ta preduzeća onda ne rade u javnom ili državnom interesu nego isključivo u interesu onih koji su ih postavili što se uostalom vidi i po rezultatima rada državnih preduzeća“, smatra Miljević.
Bez obzira zašto, na koji način i po kojoj proceduri su došli na datu poziciju činjenica je da su se članovi PNO zadržali četiri godine, evo i kako.

 

 

Rad privremenog NO
Privremeni Nadzorni odbor “Krajina osiguranja”, izabran u februaru 2008. na rok od dva mjeseca, aktuelan je i danas, četiri godine od njegovog imenovanja?! U Akcijskom fondu RS ističu da je u toku konkursna procedura po kojem će biti izabrani novi ili novi/stari članovi ovaj put stalnog, odnosno neprivremenog Nadzornog odbora. Na naše pitanje o legitimnosti ovakvog stanja dobili smo odgovor da je postojanje privremenog Nadzornog odbora dozvoljeno Zakonom o ministarskim, vladinim i drugim imenovanjima Republike Srpske, i u praksi se često dešava da se probije ovaj rok od 60 dana zbog provođenja same procedure. „Kada je u pitanju Krajina osiguranje a.d. Banja Luka, Investiciono-razvojna banka Republike Srpske a.d. Banja Luka je u više navrata tražila provođenje procedure za izbor Nadzornog odbora, o čemu je čak i Skupština akcionara predmetnog Društva donijela odgovarajući zaključak. Prema informacijama kojim raspolaže Banka, potrebne odluke su donesene, i u toku je provođenje procedure za izbor Nadzornog odbora“, ističu u AFRS. Slaviša Kovačević kaže su članovi privremenog Nadzornog odbora ostali na svome položaju prema odluci Skupštine akcionara iz jula 2008. godine po kojoj se PNO produžava mandat do okončanja sudskog postupka koji je Krajina osiguranje pokrenulo protiv preduzeća “Euro-ex”, koje je u vlasništvu bivšeg direktora Krajine Dragutina Šipke i drugog najvećeg akcionara ove osiguravajuće kuće. U toj odluci takođe stoji da “mandat privremenom Nadzornom odboru se produžava do konačnog utvrđivanja strukture vlasništva u osnovnom kapitalu “Krajina osiguranja” a.d. Banjaluka, kao preduslov za formiranje Nadzornog odbora “Krajina osiguranja” a.d. Banjaluka u skladu sa vlasničkom strukturom. Riječ je, jasno, o četiri godina staroj tužbi po kojoj Krajina osiguranje želi da poništi kupovine akcija od strane Euro-ex d.o.o Banjaluka, o čemu se mnogo pisalo u proteklom periodu. Postupak se vodi pred Okružnim privrednim sudom u Banjaluci i još uvijek nije okončan.

 

No bez obzira na ranije donesenu odluku da se čeka do okončanja gore navedenog sudskog postupka, na sjednici Skupštine akcionara 31. oktobra 2011. donijeta je odluka o raspisivanju konkursa za izbor novog “stalnog” NO. Kako se može vidjeti u dokumentima sa sajta Banjalučke berze već ranije pomenuto preduzeće “Euro-ex”, a preko direktora Knežević Zdenka, je početkom januara ove godine uputilo IRB RS i Akcijskom fondu RS Zahtjev za sazivanje vandredne skupštine akcionara, jer kako stoji u obrazloženju zahtjeva “odluka Skupštine akcionara donijeta na sjednici 31.10.2011. o raspisivanju Javnog konkursa za imenovanje tri člana Nadzornog odbora ispred Akcijskog fonda RS stalno se opstruiše i sve se čini da za ovaj izbor istekne zakonski rok, te da se proglasi nespjelim, jasno bez ičije odgovornosti, kao i za sve nezakonitosti koje se dešavaju u “Krajina osiguranju” u posljednje četiri godine. Ovaj zahtjev je dostavljen na uvid i direktorici Krajine Mili Gromilić koja je na isti odgovorila da je zahtjev „Euro-ex“ d.o.o. Banja Luka od 12.01.2012. godine podnesen IRB RS a.d. Banja Luka prije isteka roka za prijave na konkurs 15.01.2012. godine.

Danas su već svi rokovi istekli, a još uvijek nisu poznata imena novih članova „stalnog“ Nadzornog odbora. Ono što jeste poznato je da privremeni Nadzorni odbor za svo vrijeme nije uputio ozbiljniju zamjerku na rad Uprave društva na čelu sa direktoricom Milom Gromilić, a kamoli pokrenuo njeno razrješenje, iako su u prethodne dvije poslovne godine (2009. i 2010.) utvrđene brojne nezakonitosti i nepravilnosti u poslovanju društva. Razlog za blagonaklon odnos privremenog Nadzornog odbora prema direktorici možda je posljedica i toga što je ona kao svog tehničkog sekretara zaposlila punicu zamjenika predsjednika Odbora Slaviše Kovačevića (majku njegove supruge) Svjetlanu Kučuk. Međutim, Kovačević ističe da nije bilo ikakvih protekcija, da se gospođa Kučuk prijavila na konkurs koji je raspisan pošto je prethodna radnica otišla u starosnu penziju, te da je ona prošla uspješno proceduru. Krajina osiguranje danas zapošljava 109 radnika, što je za 14 radnika više nego na kraju 2008. godine. Nije na odmet istaknuti i da je mjesečna naknada članova Odbora od 2008. do 2010. godine iznosila 600 KM, da bi 2010. u skladu sa politikom Vlade RS o uštedama u javnom sektoru bila smanjena na 400 KM. Koliko iznose neto plate menadžmenta, izvršnih direktora, u KO nismo uspjeli saznati jer nam je rečeno da je to poslovna tajna.

 

 

Poslovanje društva
Nezavisni spoljni revizor je davao mišljenje sa rezervom na finansijske izvještaje društva za 2009. i 2010. godinu, dok je ovlašteni aktuar davao negativno mišljenje. Revizorska kuća “EF revizor” iz Banjaluke je mišljenje sa rezervom, između ostalog, i obrazložilo da društvo ima negativan neto gotovinski tok iz poslovne aktivnosti u iznosu od 1.406.536 KM, dok je neto gotovinski tok iz aktivnosti investiranja takođe negativan i iznosi 4.090.490 KM. Revizor Goran Radivojac u izvještaju napominje da se u toku vršenja revizije nije mogao u potpunosti uvjeriti u karakter i prirodu tranasakcija sa povezanim licima, te se stoga nije mogao izjasniti niti o objelodanjenim informacijama o transakcijama sa povezanim licima.
On ukazuje da je ovlašteni aktuar negativno mišljenje obrazlažio slijedećim: Društvo nije obezbijedilo pokriće tehničkih rezervi plasmanima na način kako je to propisano propisano predmetnim pravilnikom i to za iznos od 5.770.056 KM. Društvo je u 2009. godini imalo izuzetno visoke troškove sprovođenja osiguranja u iznosu od 5.497.187 KM ili čak 74,67 odsto bruto premije ostvarene u toj godini. Nasuprot tome režijski dodatak je iznosio svega 2.210.411 KM. “Visoki troškovi sprovođenja osiguranja su najvećim dijelom posljedica nepoštovanja tarifnog sistema, što dalje vodi nemogućnosti pokrivanja tehničkih rezervi i neažurnosti u isplati šteta”, ističe se u izvještaju. Spoljni revizor, takođe prenosi mišljenje aktuara da na solventnost „Krajina osiguranja“ negativno utiču tri vrste rizika:
Rizik osiguranja – prema nalazu aktuara društvo nije vršilo procjenu maksimalno moguće štete i nije predavalo u reosiguranje viškove rizika koji prelaze maksimalni samopridržaj društva. Imajući to u vidu, konstatuje da je društvo u 2009. bilo izloženo izuzetno visokom riziku osigurnja.
Rizik likvidnosti – činjenica je da Društvo nema pokrivene tehničke rezerve plasmanima i da ima izuzetno visoke troškove sprovođenja osiguranja, negativno utiče na likvidnost društva i ažurnost u isplati odštetnih zahtjeva.
Imajući u vidu sve navedeno, aktuar je konstatovao da je solventnost društva ugrožena.
Ukazuje se i da je društvo je zajedno iskazalo rezervacije za nastale prijavljene štete (osim šteta ZOIL-a) i rezervacije za nastale neprijavljene štete u iznosu od 2.950.769 KM. Rezerve za nastale neprijavljene štete iznose 1.066.720 KM, dok su rezerve za nastale prijavljene štete (bez šteta ZOIL-a) evidentirane u iznosu od 1.884.050 KM. Međutim, da je društvo bilansno iskazalo rezervisanja za štete ZOIL-a u iznosu 2.842.112 KM bio bi ostvaren gubitak u iznosu 2.831.588 KM.
Aktuar napominje da “Krajina osiguranje”, takođe, iskazuje kapital u iznosu 6.037.455 KM samo zahvaljujući vanbilansnom knjiženju rezervi za štete ZOIL-a. Ukoliko bi, pak, društvo te rezerve proknjižilo bilansno, kapital društva bi iznosio 3.195.345 KM, što je ispod zakonom definisanog minimuma za vrste osiguranja kojima se društvo bavi.

 

 

Nastavak negativnosti
Uprkos tim nalazima i upozorenjima “Krajina osiguranje” je i u 2010. godini nastavilo poslovati po starom.
Aktuar Dražen Cvijanović u svom izvještaju za 2010. konstatuje da je “Krajina osiguranje” svojim osiguranicima autoodgovornosti davalo popuste koji nisu predviđeni jednistvenim premijskim sistemom, a koji nisu vidljivi na polisama. To, ističu, nedvosmisleno pokazuju troškovi sprovođenja osiguranja koji su iznosili 4.926.654 KM ili čak 73,5 odsto bruto premije osiguranja u 2010. godini. S obzirom da je da je režijski dodatak lani iznosio 2.011.327,36 KM, aktuar ukazuje da je društvo u 2010. moralo iz tehničke premije pokriti čak 2.915.326,64 KM troškova sprovođenja osiguranja. U okviru tih troškova čak 1.279.448,00 KM otpada na troškove proizvodnih usluga, reklame i propagande od čega se na troškove reklame odnosi 836.062,43 KM. Ovlašćeni aktuar skreće pažnju da već godinama troškovi sprovođenja osiguranja društva iznose preko 70 odsto ukazujući da ni jedno osiguravajuće društvo u dugom roku ne može opstati sa tako visokim troškovima.
Upravo su enormno visoki troškovi sprovođenja osiguranja uz rizik likvidnosti, negativan poslovni rezultat i nedostatak kapitala, uticali na mišljenje aktuara da je „Krajina osiguranju“ ugrožena solventnost.
Spoljni revizor, takođe, konstatuje iste nepravilnosti ukazujući da su visoki troškovi sprovođenja osiguranja najvećim dijelom posljedica nepoštovanja tarifnog sistema što vodi nemogućnosti pokrivanja tehničkih rezervi za iznos od 6.369.688 KM. Spoljni revizor takođe navodi da su troškovi reklame iskazani u iznosu od 648.400 KM, priznati na osnovu poslovnih transakcija sa povezanim pravnim licem, firmom „Krajina-Kros“ d.o.o. Banjaluka, a da te poslovne transakcije nisu u dovoljnoj mjeri dokumentovane.
Garantni fond društva na kraju 2010. godine iznosio je 3.573.641 KM, što predstavlja manjak u odnosu na sumu propisanu Zakonom o društvima za osiguranje RS u iznosu od 1.424.359 KM. Revizor napominje i da je korigovao koeficijent likvidnosti “Krajina osiguranja” na 0,17, što znači da je društvo izrazito nelikvidno. Od 2008. godine Krajina osiguranje je kupilo 5 novih automobila marke Hyndai, čija je ukupna vrijednost bila 110.740,66 KM, dok je u tom periodu prodala i nekoliko starih otpisanih automobila.
Za svo to vrijeme preduzećem su upravljala tri tijela i jedan Akcijski fond RS. Skupština akcionara, privremeni NO i Uprava koju čine izvršni direktori sa Milom Gromilić na poziciji direktora. Niko nije smjenjivan u vrhu preduzeća, niko nije odgovarao za negativno poslovanje, a svi zaboravljaju da javna preduzeća u krajnjoj liniji troše pare građana. Mila Gromilić nije htjela da komentariše rad PNO, kao ni da li je isti uticao na poslovne rezultate. Ona ističe da nema pravo ocjenjivati rad NO zato što je Krajina osiguranje radi po odredbama Zakona o javnim preduzećima, a njime je izričito utvrđeno da NO – nadzire rad uprave i menadžmenta društva, odnosno NO izvještaj o svome radu podnosi Skupštini akcionara društva. Pored toga nadzorni odbor podnosi i druge izvještaje koji daju prikaz rada ovog organa i privrednog društva uopšte, a na osnovu kojih Investiciono-razvojna banka Republike Srpske a.d. Banja Luka (koja upravlja Akcijskim fondom Republike Srpske a.d. Banja Luka) ocjenjuje i rad ovog organa.
Saznali smo i da Akcijski fond Republike Srpske a.d. Banja Luka nema mandat da smjenjuje članove nadzornih odbora, već ovu funkciju, u skladu sa članom 5. Zakona o javnim preduzećima („Službeni glasnik Republike Srpske“, br. 75/04 i 78/11), obavlja skupština akcionara u predmetnom društvu. Samim tim moglo bi se zaključiti da Skupština akcionara „Krajina osiguranja“ bila zadovoljna radom privremenog NO kao i radom uprave, jer tokom prethodnih godina nije bilo promjena u upravljačkoj strukturi.

 

Pokriće gubitaka i propala dokapitalizacija
Na sjednici Skupštine akcionara (31.10.2011.) na kojoj je odlučeno da će biti raspisan javni konkurs za izbor članova NO, donesena je i odluka o smanjenju osnovnog kapitala društva, kako bi se na taj način pokrili akumulirani gubici. Naime, tada je odlučeno da se osnovni kapital društva sa 6.768.192,00 KM smanji za više od polovine, od čega 3.105.357,00 KM ide na pokriće dijela akumulinarih gubitaka i 332.983,00 KM za izdvajanja zakonskih rezervi. Sa ovim izdvajanjima osnovi kapital KO je trebao da iznosi 3.329.834,00 KM. Takođe, osim smanjenja je trebalo da se emisijom novih akcija istovremeno izvrši uvećanje osnovnog kapitala, ali dokapitalizacija nije uspjela.

Međutim, u finansijskom izvještaju “Krajina osiguranja” za 2011 godinu stoji da je vrijednost osnovnog kapitala u 2011. godini ista kao i u 2010. godini i iznosi 6.768.192,00 KM. Naime, prema tom izvještaju objavljenom na sajtu Banjalučke berze, ukupni kapital iznosi 8.049.352,00 KM i viši je u odnosu na 2010. godinu za 1.679.381,00 KM, što predstavlja i neto dobitak za 2011. godinu. Zanimljivo je što je iznos dobitka prije oporezivanja isti i kao neto dobitak. Kako pokazuje izvještaj ukupni kapital društva, odnosno osnovni kapital, jeste umanjen za pokriće ranijih gubitaka u iznosu od 3.105.357,00 KM, ali kada se na umanjenje doda iznos neraspoređenog dobitka od 1.705.748,00 KM (zbir neto dobitka i ostalih dobitaka od 26.367,00KM), kao i iznos revalorizacione rezerve od 2.608.787,00KM dobija se cifra od 8.049.352,00 KM. Gore spomenutih 332.983,00 KM za pokriće zakonskih rezervi u izvještaju nema. Takođe, bitno je primjetiti da je prošlogodišnji dobitak prema finansijskom izvještaju automatski iskorišten da bi se popravilo stanje nakon navedenog umanjenja, dok je skromni dobitak iz 2010. godine od 32.122,00KM, tek na sjednici akcionara održanoj krajem oktobra 2011. godine raspoređen za pokriće ranijih gubitaka. Kada bi npr. iz jednačine izuzeli prošlogodišnju dobit Krajina osiguranja, ukoliko recimo akcionari odluče da se taj iznos iskoristi u druge namjene, ukupni kapital društva na kraju 2011. godine bi bio 6.343.604,00KM što je manje od ukupnog kapitala na kraju 2010. godine. Izvještaj, između ostalog, pokazuje da je prošle godine izdvojeno više novca za troškove proizvodnih usluga, reklame i propagande i to u iznosu od 1.622.400,00KM, što je za 342.952,00 KM više nego u 2010. godini. Takođe porasli su i troškovi bruto zarada i naknada na 2.133,064,00 KM jer se broj zaposlenih od 2010. do 2011. povećao za 14. “Kao društvo za osiguranje poslujemo u uslovima nelojalne konkuencije, tržište osiguranja je još uvijek neuređeno, a to sve zajendo utiče i na rezultate poslovaja. Zančajan momenat je i taj da je Krajina osiguranje u proteklom periodu bilo opterećeno i “starim ZOIL-ovim štetama iz predratnog perioda” kao i neplaćenim štetama koje su u periodu od 2008. godine svjesno prevođene u sudske sporove čime je izbjegavano plaćanje istih kroz redovnu proceduru, a značajno povećani troškovi izmirenja istih. Sve ovo vrijeme Društvo je poslovalo u realnim okvirima, vlastitim snagama, iako smo svjedoci da su mnoge konkuretske kuće bile predmet i dokapitalizacije i ukrupnjavanja kapitala, odnosno ulaska u neke jače grupacije i sisteme iz ove oblasti. I pored toga Društvo je u proteklom periodu poslovalo pozitivno, izmirvalo svoje obaveze, obračunalo i isplatilo u roku sve plate i ostale prinadležnosti radnicima zajedno sa pripadajućim doprinosima u skladu sa kolektivnim ugovorom”, ističe Mila Gromilić, direktor Krajina osiguranja. I zamjenik predsjednika PNO ističe da je Krajina osiguranje na današnji dan sigurno među zdravijim društvima. “Da ne govorim da mi imamo najveći portfelj, da imamo najveću premiju, daleko smo od npr. Jahorina osiguranja, ali smo najzdravije društvo u smislu izmirenosti obaveza, to sigurno jesmo”, dodaje Kovačević. On, kao i Gromilićka ističe da naslijeđeno breme neisplaćenih predratnih šteta ono što najviše opterećuje uspješno poslovanje Krajina osiguranje. Biće zanimljivo vidjeti ocjene prošlogodišnjeg poslovanja ovog preduzeća od strane spoljnog revizora i aktuara. 

 Intermezzo

http://intermezzo.ba/2012/03/krajina-osiguranje-i-dio-cetverogodisnji-mandat-privremenog-nadzornog-odbora/

Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!

    Komentari na članak: Krajina osiguranje: Četverogodišnji mandat privremenog Nadzornog odbora

    1. RANKO

      Još jedna potvrda da smo ,,sposobni” finalni proizvod reciklirati i napraviti poluproizvod koji ničemu ne služi.

    2. ragu alla

      veliko Hvala capital-u i 122 na objavi iscrpnih izvjestaja…drzim fige da lopovi krivicno odgovaraju!

    3. 122

      To Krajinaosiguranje je pod lopovskom sapom Mile Gromilic i Slavise Kovacevica, medjutim ceka ih neocekivani slijed dogadjaja :-)

    4. 122

      Broj: 01-242/12
      Dana: 16.03.2012. god.

      JAVNO OSIGURAVAJUĆE DRUŠTVO
      „KRAJINA OSIGURANJE“A.D.
      BANJA LUKA

      PRIVREMENI NADZORNI ODBOR
      /Mandat istekao 29.04.2008./

      Zahtjev za sazivanje vanredne skupštine akcionara JOD „Krajina osiguranje“a.d.Banjaluka

      Na osnovu člana 268.i 281.j) Zakona o privrednim društvima RS /Sl.gl.RS br.127/08 i 100/11), a u vezi sa članom 5.i 8. Zakona o javnim preduzećima RS, akcionar „Euro-Ex“d.o.o. Banja Luka-ul. Dositeja Obradovića br.1.sa 22,25% akcija sa pravom glasa, ovim putem zahtjeva sazivanje vanredne skupštine akcionara JOD „Krajina osiguranje“a.d. Banja Luka i za istu

      PREDLAŽE SLIJEDEĆI DNEVNI RED:

      1. Imenovanje nadzornog odbora JOD „Krajina osiguranje“a.d. Banja Luka

      2. Utvrđivanje odgovornosti za trošenje sredstava garantnog fonda (koja na dan 31.12.2011. iznose tek 50% zakonom propisanog minimuma-čl. 53 Zakona o društvima za osiguranje /Sl.gl.RS br.17/05/, u cilju izmirenja obaveza po Rješenju Poreske uprave RS od marta mjeseca 2012. god. za neplaćeni porez na fiktivnu reklamu u iznosu od 280.000,00 + 75.000,00 km.
      Dokaz: Rješenje poreske uprave RS i Nalog izdat Novoj banci Banja Luka.

      3. Utvrđivanje odgovornosti za nezakonito trošenje 2.915.327,00 km sredstava tehničke premije u 2010.godini u cilju izmirenja troškova sprovođenja osiguranja, te falsifikovano uvećanje tehničke premije u Izvještaju o poslovanju za istu godinu u navedenom iznosu. Dokaz: Izještaj ovlašćenog aktuara.

      4. Informacija o postignutim efektima, pojedinačno po ugovorima i naruđžbama, izvršenih ulaganja u svrhu reklame i propagande u periodu od 2008.-2011.godine u ukupnom iznosu od 6.602.622,00 km, zahvatanjem 24,23% bruto premije za iste namjene, bez usvojenog Plana poslovanja za 2011.godinu. Dokaz: Bilansi uspjeha 2008-2011 i Zapisnik sa Skupštine akcionara od 31.10.2011.god.

      5. Informacija o načinu: kako je i sa kojim efektima okončano 63 sudska spora u ukupnom iznosu od 6.413.221,25 km potraživanja po podnijetim tužbama za nenaplaćenu premiju u periodu 2002-2007.god. Dokaz: Sudski spisi za svaki predmet posebno.

      6. Podnošenje izvještaja sa prezentovanjem ugovora i dokaza o izvršenju ugovorenih obaveza po izvršenim uplatama na račune jednog fizičkog i jednog pravnog lica u Derventi i Doboju u periodu 2009 i 2010.godina sa naznakom: acc. po ugovoru u ukupnom iznosu od 201.637.30 km. Dokaz: Finansiska kartica navedenih dobavljača.

      7. Informacija o efektima advokatskog zastupanja u 2010. godini za koje svrhe je isplaćeno 101.457,00 km ili 8.454,75 km/mjesečno, pored rekordnog broja zaposlenih pravnika (ukupn 7).
      Dokaz: Finansiska kartice advokata.

      CILJ ZBOG KOJIH SE SAZIVA SKUPŠTINA

      Javno osiguravajuće društvo „Krajina osiguranje“ a.d. Banja Luka nema imenovan Nadzorni odbor od 29.04.2008. godine, jer je Privremenom nadzornom odboru tog dana istekao mandat. I poslije više konstatacija i pismenih zahtjeva od strane nadležnih organa (Agencija za osiguranje i IRB-a) da je potrebno izvršiti izbor legalnog i zakonitog nadzornog odbora, do danas to nije učinjeno, pa ni na vanrednoj skupštini akcionara održanoj 15.03.2012. godine koja je i sazvana po zahtjevu IRB-a u cilju izbora nadzornog odbora. Kako to okvalifikovati nego ISMIJAVANJE i RUGANJE ovim organima. Za očuvanje sadašnje pozicije direktora (plata 4.500 km) i samoimenovana 4 čovjeka koji sebe nazivaju članovima privremenog nadzornog odbora ispred Akcijskog fonda RS već 5-tu godinu (prosječna mjes.naknada 1.350 km za svakog), od kojih je jedan sebi adaptirao kancelariju, prisvojio službeno auto Audi i neograničeno pravo na reprezentaciju, ide se toliko daleko da se na do sad tri raspisana konkursa uvijek izdejstvuje poništenje zbog „greške u objavi“a u firmi sjedi 7 dipl.pravnika, od toga tri su višak, a posebno se plaća advokatska kancelarija sa prosječnom naknadom od 8.75o km/mjes.

      Katastrofalan ekonomski i tržišni položaj JOD „Krajina osiguranje“ a.d. Banja Luka, sa napokrivenim tehničkim rezervama, neobezbjeđenim sredstvima garantnog fonda, uz konstantnu nelikvidnost i nesolventnost, korišćenjem oročenih depozita koji iznose tek 50% zakonom propisanog garantnog fonda kao zalog za podignute kredite u cilju kupovanja socijalnog mira, a sad i za izmirenje obaveza prema Poreskoj upravi RS, uz istovremeno rasipništvo koje rezultira najvišim učešćem troškova sprovođenja osiguranja u bruto premiji jednog osiguravajućeg društva (86,85% u 2011. god.) u istoriji postojanja osiguranja na prostorima ex Jugoslavije, zahtjeva hitne mjere koje u prvom redu moraju preduzeti nadležni organi: Agencija za osiguranje i Ministarstvo finansija RS, a IRB putem Skupština akcionara. Ovo posebno imajući u vidu da skupština na redovnoj godišnjoj sjednici održanoj 31.10.2011. godine, zbog naprijed navedenih razloga nije usvojila: Izvještaj o poslovanju, Izvještaj privremenog nadzornog odbora, Izvještaj odbora za reviziju za 2010. godinu., kao niti Plan poslovanja za 2011. godinu. Podnosiocu ovog zahtjeva se već pune četiri godine ne omogućava da ima svog predstavnika u nadzornom odboru i ako posjeduje 22,25% akcija sa pravom glasa. Imajući u vidu rasipništvo i protuzakonito otuđenje sredstava u višemilionskim iznosima od početka 2008. godine do danas, postaje jasno zbog čega se ne želi bilo čije prisustvo i mogućnost uvida u sve navedene nezakonite radnje.

      Dostavljeno: Kabinet predsjednika Republike-savjetnik Mitrović S
      Agencija za osiguranje RS Banja Luka-direktor
      Ministarstvo finansija RS Banja Luka-ministar
      Investiciono razvojna banka – direktor
      Minis.finasija-Predsjednik Komisije za izbor Stojanović S.
      Banjalučka berza-direktor, korporativne novosti
      Novoizabrani aktuar Ćuković Maja
      D I R E K T O R