Capital.ba

Brendovi nisu na prodaju

10.07.2010. / 8:15

BEOGRAD, Kretanje kursa neće ugroziti pozitivne ekonomske pomake koje je Srbija postigla i zato ostajem pri tome da će građani krajem godine osjetiti prva poboljšanja standarda – poručuje u intervjuu za ”Novosti” ministar trgovine Slobodan Milosavljević.
On kaže da je u prvih pet mjeseci zabilježen rast industrijske proizvodnje od oko 5,4 odsto, rast BDP od 1 odsto, izvoz je skočio za 20 odsto…
– Sve pokazuje da ćemo 2010. završiti pozitivno, da će cijene i inflacija ostati u projektovanim okvirima. To su jaki argumenti da se krajem godine odmrznu plate i penzije, i osjeti realni boljitak.
* Pojedini privrednici tvrde da se krizi ne nazire kraj i da Srbiju tek čeka najteži period?
– Ne slažem se s tim. Rast proizvodnje pokazuje da je nekim privrednicima krenulo nabolje, ali su očigledno u javnosti glasniji oni kojima je teže i koji imaju više problema.
* Ne žale se samo privrednici već i građani, koji boljitak zasad vide samo na papiru, u statistici?
– Nema dileme da se teško živi. Ako građani ne vjeruju Vladi i našim institucijama, neka pogledaju evropske podatke o kretanju cijena u 37 zemalja Evrope. Srbija je među državama koje imaju najniže cijene i jedna je od najpovoljnijih zemalja Evrope za život.
* Koji proizvodi i usluge bi mogli još da pojeftine?
– Najveći problem imamo sa cijenama goriva i luksuzne odjeće i obuće koji su iznad cijena u EU, dok smo kod hrane, pića, komunalija među dvije-tri najjeftinije zemlje u Evropi.
* Možemo li očekivati da uskoro padnu cijene benzina?
– Ne vjerujem, oko toga još nema dogovora u Vladi.
* Ukoliko to pitanje uskoro dođe na dnevni red Vlade – hoćete li glasati za poskupljenje struje?
– Nema dileme da je cijena struje potcjenjena. Međutim, u najmanju ruku je nemoralno da je dva puta u toku godine povećavate, a da su plate i penzije zamrznute.
* Da li država može da spriječi da čuveni srpski brendovi, a posljednji primjer su proizvodi poput ”bananice” i ”smokija”, preprodajama pređu u ruke stranaca?
– Srpski brendovi ostaju naši, bez obzira na vlasnika. Bitno je da ulažu u te proizvode, izvoze ih, upošljavaju ljude. Vjerujem da je cifra od oko 380 miliona evra, koliko je ”Atlantik grupa” platila za ”Drogu kolinsku”, garancija da će i naši brendovi biti očuvani. ”Apatinska pivara” je promjenila dva vlasnika, ali je ”jelen pivo” i dalje naše.
* Dok su hrvatske i slovenačke kompanije ”preplavile” Srbiju, naše firme teško se probijaju na regionalna tržišta…
– Prisustvo na njihovim tržištima i vlasništvo nad slovenačkim i hrvatskim brendovima postiže se finansijama i dobrom ponudom. Istina, u tim zemljama postoji i institucionalna blokada, ali se i ona ”razbija” konkurentnom ponudom.
* Ostajete li pri prijedlogu da se dodatno oporezuju biznismeni koji u Srbiji posluju preko ofšor kompanija?
– Postoji velika nesrazmjera između bogatstva uspješnih ljudi i poreza koje plaćaju ovoj državi. Zato predlažem da se i prihodi od dividendi uključe u lična primanja, jer bogataši sebi često dodjele minimalnu platu.
* Novi Zakon o zaštiti konkurencije stupio je na snagu još prošlog novembra, ali nejasna pravila i dalje stvaraju konfuziju ko ima monopol…
– Pravila igre su precizno i jasno definisana, a Zakon je u skladu sa najvišim svjetskim standardima. Komisiji za zaštitu konkurencije je dao snagu i autoritet time što je omogućio da vodi istražne radnje, sakuplja dokaze i direktno sankcioniše one koji su se oglušili o pravila slobodnog tržišta.
* Imate li utisak da Komisija nije uvijek radila najažurnije, na najbolji način?
– Ne bi trebalo da komentarišem rad nezavisnih institucija, ali i moj utisak je da je mogla da bude brža i ažurnija.
Zašto je Vlada, ipak, odlučila da ”Sitigrupi” povjeri posao savjetnika u privatizaciji ”Telekoma”?
– Oni su se jedini pojavili na tenderu, Vlada je tražila da dopune ponudu, to su uradili i dobili posao.
* Da li je ”Dojče telekom” i dalje u igri za ”Telekom”?
– To je pitanje za njih. Na nama je da definišemo uslove prodaje i zato je angažovan konsultant koji je svjetski poznat. Nedavno sam bio u Kini, imali smo razgovore sa predstavnicima ”Čajna telekoma”. Kad su čuli da smo angažovali ”Sitigrupu” poručili su da će učestvovati na tenderu, jer je ”Sitigrupa” i jedan od njihovih konsultanata.
* Koje firme su još zainteresovane?
– Egipatski ”Oraskom”, emiratski ”Etisalat”… Videćemo kada se uslovi definišu da li će biti atraktivni za sve njih. Očekujem ozbiljnu konkurenciju i postignutu cijenu koja će biti adekvatna vrijednosti ”Telekoma”. Ne prodajemo samo operatera u Srbiji već jednog od regionalnih lidera, koji pokriva tri zemlje. Investicioni planovi Srbije moraju da budu zadovoljeni cijenom, inače prodaja nema smisla.

Ne vjerujem privrednicima
* Kako tumačite tvrdnje privrednika da nisu ”nepristojno bogati”, već prezaduženi?
– Nisu oni lično prezaduženi, nego kompanije koje su kupili u procesima privatizacije. Vidim da oni i dalje solidno žive, u velikim i moćnim vilama, da se takmiče u dužini i snazi brodova, automobila, aviona. Čestitam im na tome što su uspješni, ali obaveza države je i da na takvo bogatstvo naplati porez.
Nije vrijeme za podizanje PDV
* Da li ste za dizanje PDV?
– Nije pravi trenutak za to. Povećanje PDV prelilo bi se na cijene i oslabilo kupovnu moć i standard. Za to nije dobar ni politički momenat, jer su plate i penzije zamrznute. I treće, ako se to pitanje otvori, Vlada bi mogla da se polarizuje, a neke kolege to bi mogle da iskoriste kao osnov neke buduće političke kampanje.  Novosti

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
Share Tweet Preporuči

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!