Capital.ba

Berzanski indeks određuje cijenu ručka

27.12.2008. / 9:20

LONDON/ NJUJORK , Svjetska ekonomska kriza polako pogađa sve, od običnih ljudi do krunisanih glava, a njeno breme se naročito osjeća u praznične dane – u vrijeme kada se ranije najviše trošilo, a sada se najviše štedi.
Užasnuti mogućnošću da im ekonomska kriza uništi poslovanje, trgovci na Zapadu, koji su uvijek računali na božićno “ludilo” da im napuni kase za dobar dio naredne godine, morali su ove godine, pred Božić, da pribjegnu raznim trikovima ne bi li kupce privukli u svoje radnje.
Mušterija je, inače, ovog Božića bilo manje nego ikada, a i oni koji kupuju, čine to trošeći mnogo manje novca nego prethodnih godina.
Tako je jedan vlasnik radnje u Londonu, umjesto božićnih ukrasa, stavio u izlog plakat sličan onome kojim su tokom Prvog svjetskog rata pozivani mladići da se prijave u vojsku. Sada, međutim, brkati general, koji sa plakata upire prstom u čitaoca, ne kaže “Potreban si domovini”, već “Kupuj, dovraga, KUPUJ”.
Britanski lanac supermarketa “Whiterose” riješio je da, u krizno vrijeme, uz kavijar, čija je prodaja uvijek bila najveća pred Božić, kupcima ponudi i arenku, jelo teksture i ukusa čuvenog baluga kavijara, ali po višestruko nižoj cijeni. Lažni kavijar se dobija kombinacijom dimljene haringe, sipinog mastila, limuna i začina.
U Moskvi, japanski restoran “Miyama” riješio je da s krizom izađe na kraj tako što će cijenu fiksnog menija vezati za RTS, glavni indeks na Moskovskoj berzi. “Ručak RTS” košta 27 odsto indeksa RTS u vrijeme otvaranja berze. Ako se berza otvori na 690 poena, koliko je bilo prije nekoliko dana, ručak će koštati 186,5 rubalja (5,15 evra). Da je, međutim, cijena računata na taj način u maju, ručak bi bio četiri puta skuplji.
Radnje s polovnom luksuznom robom, u kojima ljudi koji su nekada bili imućni pokušavaju da ubace svoje tašne guči i satove marke roleks, ne mogu da prime sve artikle koji im se nude. Vlasnik “Tokio 7”, jedne od najboljih radnji te vrste u Njujorku, uzima samo vrhunsku robu, jer je ponuda ogromna, a potražnja gotovo nikakva.
Krizu osjeća čak i britanska kraljica Elizabeta II, koja je navodno organizovala rasprodaju u prodavnici na kraljevskom imanju Balmoral u Škotskoj. Knjiga sa pejzažima koje je naslikao njen sin, princ Čarls, može sada da se dobije za svega deset funti (12,5 evra), dok je cijena boce viskija iz kraljevskih podruma smanjena za šest, na 24 funte (30 evra).
Irska vlada je, sa druge strane, odlučila da, bar tokom krize, olakša život najsiromašnijima, olabavivši odredbe Zakona o prosjačenju, pa je sada u toj zemlji prosjačenje kažnjivo samo ako se prosjak ponaša nasilnički.
U američkoj državi Kolorado, više od 4.000 pacijenata prijavilo se za redovnu akciju besplatne popravke zuba, koja se tamo tradicionalno, svakog Božića, obavlja u 50 zubarskih ordinacija.
“Ovo je 25. godina kako to radimo, ali ovoga puta smo imali mnogo više posla nego ranije”, kaže jedan od idejnih tvoraca akcije i dodaje da je razlog tome činjenica da sve više ljudi gubi posao, pa samim tim i osiguranje.
Umjesto uobičajenih nepotrebnih sitnica, ljudi su ove godine kupovali jedni drugima za Božić praktične stvari. Bračni par Han iz Kanzasa riješio je da se međusobno počasti plaćanjem medicinskih usluga, jer su, zbog smanjene zarade, morali da se odreknu osiguranja.
“Ja sam mužu za Božić ‘kupila’ čišćenje zubnog kanala, a on meni kolonoskopiju. Baš romantično”, kaže gospođa Han skromnije nego ikada ranije.
Kraj za “Američki idol”
Najpopularniji televizijski šou u SAD, “Američki idol”, neće početkom sljedeće godine održati tradicionalnu humanitarnu specijalnu emisiju “Idol vam vraća”, koja je prošle i pretprošle godine uspjela da od oko 30 miliona gledalaca sakupi 120 miliona dolara za humanitarne svrhe.
“Ne vjerujem, s obzirom na ono što se sada dešava u svijetu, da bi bilo ispravno govoriti ljudima koji su upali u nevolje s hipotekama i sličnim da treba da daju novac u humanitarne svrhe”, objasnio je sudija u “Idolu” Sajmon Kauel.
U teškom predbožićnom i prednovogodišnjem vremenu “New Yor Times” se dosjetio da pita svoje vodeće urednike kojih se sitnih zadovoljstava i pored krize ne bi odrekli za Novu godinu i Božić. Pobijedili su prisustvovanje božićnoj predstavi baleta “Krcko Oraščić” Petra Čajkovskog, čaša odležalog škotskog viskija, svježa ostriga, rukom rađene čestitke, dan na plaži i – dupla jutarnja koka-kola u obližnjem restoranu “McDonald'sa”.

Share Tweet Preporuči

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!