Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Glavni revizor i njegova zamjenica žele da zamijene funkcije

    20. Maja 2025. — 16:01

    Radnicima „Šuma Srpske“ veće plate

    20. Maja 2025. — 14:58

    Vlada vraća pozajmicu koju je Kusturica dao „Andrićgradu“

    20. Maja 2025. — 13:52

    Dodik nezakonito produžava mandat Radukiću

    20. Maja 2025. — 10:55
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Bajatović: Nastavljamo pregovore sa Rusima o gasnom aranžmanu

    18. Maja 2025. — 13:00

    Otkriveno gasno polje u Crnom moru sa 75 milijardi kubnih metara gasa

    17. Maja 2025. — 16:39

    RiTE „Ugljevik“ zbog duga prema Slovencima prijeti nova arbitraža

    16. Maja 2025. — 12:49

    Petrović: Razmotrićemo ponudu “Alumine”

    15. Maja 2025. — 13:36

    Njemačka povećava donacije Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji

    19. Maja 2025. — 15:48

    Kovaču ponovo odgođeno plaćanje poreza

    19. Maja 2025. — 12:35

    ERS i RiTE „Ugljevik“ se zadužuju 45 miliona, Vlada garantuje

    19. Maja 2025. — 12:06

    Porast cijena zlata i pšenice na tržištima, nafta Brent 65 dolara

    19. Maja 2025. — 11:34

    Porast cijena zlata i pšenice na tržištima, nafta Brent 65 dolara

    19. Maja 2025. — 11:34

    Promet na Sarajevskoj berzi 603.553 KM

    15. Maja 2025. — 16:00

    Goldman Sachs prvi smanjio izglede za recesiju u SAD

    13. Maja 2025. — 16:57

    Eronet ima primedbu na zahtjev BH Telecoma za kupovinu Telemacha

    13. Maja 2025. — 10:36

    Kvadrat stana na primorju 2.328 evra

    20. Maja 2025. — 15:35

    Trešnje i jagode po rekordnim cijenama

    19. Maja 2025. — 08:00

    U Federaciji BiH će trgovine raditi 16 nedjelja godišnje?

    18. Maja 2025. — 09:56

    Kafa sve skuplja, građani kupuju manja pakovanja

    14. Maja 2025. — 09:50

    Kazne za putnike za otkopčavanje pojasa

    19. Maja 2025. — 15:01

    Raspisan poziv za učešće u postupku dodjele turističkih vaučera

    15. Maja 2025. — 08:47

    Turista i dalje manje nego prije pandemije

    14. Maja 2025. — 13:03

    Hrvatska gubi češke turiste

    13. Maja 2025. — 15:46

    Manja vrijednost prodaje, rast otkupa

    20. Maja 2025. — 12:15

    EK smanjila projekcije rasta BiH, vlasti uvećale fiskalni deficit

    20. Maja 2025. — 11:26

    Industrija tekstila, kože i obuće pred kolapsom

    20. Maja 2025. — 10:30

    Kiše u maju pogoduju usjevima

    20. Maja 2025. — 08:59
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Zbog niskog nataliteta tržište proizvoda za djecu u kolapsu

    14. Maja 2025. — 14:00

    Koliko ima i gdje se nalaze kompanije koje vrijede preko milijardu dolara?

    14. Maja 2025. — 08:17

    Kina gradi solarnu elektranu u orbiti

    12. Maja 2025. — 12:05

    Srbija: Struja u domaćinstvima pola minuta nakon ispada na mreži

    11. Maja 2025. — 14:00

    Godišnji profit Ryanaira pao na 1,61 milijardu evra

    19. Maja 2025. — 13:30

    Reno i Stelantis traže povoljnije uslove za male automobile u EU

    19. Maja 2025. — 12:23

    Milijardera sve više, finansijskih savjetnika sve manje

    19. Maja 2025. — 08:52

    Tik Tok prekršio pravila o digitalnom oglašavanju, moguća milionska kazna

    18. Maja 2025. — 12:00
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » 20 primjera kršenja Zakona o javnim nabavkama

20 primjera kršenja Zakona o javnim nabavkama

adminadmin11. Septembra 2010. — 11:215 komentara4 minute čitanja

BANJALUKA, Poslovni portal Capital objavljuje spisak 20 najkarakterističnijih manjkavosti, nepreciznosti i nejasnoća Zakona o javnim nabavkama i podzakonskim aktima, a koji sve češće zloupotrebljavaju korumpirani pojedinci u mnogim ugovornim organima u BiH.

.

Zakon “prilagođen” podobnima 

1. Neprimjerena visina novčane naknade za tendersku dokumentaciju i manipulacije ugovornih organa oko ostvarivanja uvida u istu prije otkupljivanja;

.
2. Onemogućavanje ponuđačima uvid u ponudu najpovoljnijeg ponuđača po donesenoj odluci o izboru;

.
3. Navođenje u tenderskim dokumentacijama kriterija neprimjerenim javnoj nabavci, a koji se odnose na kriterij kvalifikacije ponuđača i kriterij za izbor ekonomski najpovoljnije ponude;

.
4. Prihvatanje ponuda sa „neprirodno niskim cijenama“ od strane ugovornog organa i Odbijanje Kancelarije/Ureda da to onemogući;

.
5. Navođenjem u robnim specifikacijama tenderskih dokumentacija:

a) prevelikog broja artikala iz različite oblasti predmeta nabavke,
b) roba koje se uopšte ne nabavljaju i ne koriste u ugovornom organu,
c) izostavljanjem pojedinih značajnijih roba koje su neophodne ugovornom organu,
d) roba samo sa jediničnim nazivima bez potrebnih ukupnih godišnjih količina,
e) roba sa konkretnim robnim markama ili nazivima ponuđača bez navođenja riječi „ili ekvivalent“, kao i davanje mogućnosti alternativnih ponuda,
f) navođenje jednog proizvoda sa tehničkim karakteristikama sa kojim razpolaže samo protežirani ponuđač;

.
6. Podizanje cenzusa u februaru 2009. godine za Direktne sporazume sa 3.000 na 6.000 i Konkurentske zahtjeve sa 30.000 na 50.000 kod nabavke roba u usluga odnosno 80.000 kod izvođenja radova, opredjelilo je i omogućilo pojedine ugovorne organe da iz koruptivnih razloga dijele javne nabavke na Lot-ove, provodeći ih najčešće bez javnog oglašavanja;

.
7. Učestala praksa potpisivanja ugovora o izvođenju dodatnih usluga i radova putem Pregovaračkog postupka bez objave sa aktuelnim izvođačem po osnovnom ugovoru, do vrijednosti 50% istoga, kako je to Zakonom omogućeno;

.
8. Potpisivanje ugovora o izvođenju radova putem Pregovaračkog postupka bez objave za iznose veće od 80.000 KM;

..
9. Poništavanje javne nabavke zbog navodnog prekoračenja planiranih sredstava u slučajevima kada se sa protežiranim ponuđačem ne može sklopiti ugovor;

.
10. Poništavanje javne nabavke zbog isteka važenja ponude, takođe u slučaju kada se ne može sklopiti ugovor sa protežiranim ponuđačem;

.
11. Odbijanje žalbe ponuđača od strane Kancelarije/Ureda kao neblagovremene, ako prigovor na tendersku dokumentaciju nije dostavljen ugovornom organu do 5 dana od preuzimanja tenderske dokumencije, bez obzira na navedene brojne nezakontosti u tenderskim dokumentacijama ili u provođenju postupaka oko izbora;

.
12. Postojanje konačnosti rješenja Kancelarije/Ureda tek nakon 45 dana od donošenja istog otvara prostor za razne nezakonite radnje ugovornog organa;

.
13. Ugovornom organu se dozvoljava da ne postupi po rješenju Kancelarije/Ureda;

.
14. Kancelarija/Ured uopšte ne primjenjuje Zakonsku odredbu o obeštećenju ponuđača;

.
15. Kancelarija/Ured ne praktikuje da pred nadležnim disciplinskim i krivičnim organima pokreće postupke odgovornosti službenih lica u ugovornom organu, kao i izricanje novčanih kazni ako su izvršili promišljenu i namjernu povredu Zakona;

.
16. Neizvršavanje obaveze Kancelarije/Ureda da na web stranici objavljuje donesena rješenja;

.
17. Vršenje nabavke robe u ugovornom organu, uglavnom na nezakonit način za sve vrijeme trajanja žalbenog postupka, ponekad i do godinu dana;

.
18. Nepoštivanje Zakonske obaveze ugovornog organa da obavijesti Agenciju o provedenoj javnoj nabavci;

.
19. Neadekvatnosti i nedosljednosti u provođenju postupaka monitoringa javnih nabavki od strane Agencije za javne nabavke, utvrđene u Pravilniku o monitoringu postupaka javnih nabavki;

.
20. Neefikasnost u radu Suda BiH koji mnoge tužbe vezano za javne nabavke ne rješava po tri i više godina;

.

Za spisak korišteni podaci koje su prikupljeni iz devetogodišnjeg iskustva u više od hiljadu javnih nabavki privatnih preduzeća koja su članovi Udruženja za praćenja provođena postupka javnih nabavki „Tender“. Njihove analize, nedvosmisleno ukazuju da korupciji u javnim nabavkama u BiH doprinose i omogućuju brojni elementi koji negativno utiču na transparentnost, efikasnost i racionalno raspolaganje budžetskim sredstvima, i koji u tenderskim dokumentacijama ugovorni organi ne obezbjeđuje pravednu i aktivnu konkurenciju, jednak tretman i nediskriminaciju ponuđača, što treba da čini smisao, svrhu i suštinu samog Zakona o javnim nabavkama. Capital.ba

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
vazno
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakIzlazak SAD iz recesije bolno spor
Sljedeći članak Počeo sa radom Mini tržni centar

Povezani članci

Capital teme 42 minute čitanja

Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

5 komentara

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu info@capital.ba

  1. sirovina 11. Septembra 2010. 13:31

    Svaka cast Capitalu. Ovo je odlicno uradjeno. Argumentovano…

    Odgovori
  2. brkoug 11. Septembra 2010. 18:56

    Ovo je Capital sisematizovao i dao pregledno jedan dio manipulacija koje koristi ugovorni organ. Postoje još i manipulacije ponuđača i zajedničke manipulacije ugovornih organa sa grupom ponuđača.Pošto povremeno radim za izvođače, a ponekada i za ugovorne organe preskočiću sistematizaciju ostalih manipulacija.Reći ću samo jedno;Zakon o javnim nabavkama je mogao biti jednostavnije napisan, a da eliminiše veći broj mogućih manipulacija, ali da ih sve eliminiše ne može ni jedan zakon jer se radi o poslovima između privatnog i javnog sektora, čime je sve rečeno. Pogotovu u vremenu i uslovima prisustva visokog nivoa korupcije i u svemu drugom.Rijetko, ali postoje i manipulacije bez lične koristi relevantnih osoba kod ugovornog organa koje su u korist domaćih ili lokalnih ponuđača.Što se tiče Ureda i Agencije, oni su za striktno poštivanje Zakona manje zainteresovani i od ugovornog organa, što čak smatram i normalnim jer ih interesuje samo formalno, a ne i interesno.Nisam vidio da se neko studioznije upustio u analiziranje mogućih drugačijih zakonskih rješenja, gdje će kontrolni organ biti i intersno, a ne samo formalno vezan za pošteno ugovaranje poslova sa najpovoljnijim ponuđačima, što je prilično daleko od formalno zakonitog ugovaranja.

    Odgovori
  3. rakovic 13. Septembra 2010. 11:27

    Dodjela građevinskih radova preduzeću A koje radove izvede preko podizvođača-preduzeća B, a onda se preduzeće A ugradi 10-15%. Masovna pojava.

    Odgovori
  4. David Štrbac 16. Septembra 2010. 21:20

    3.rakovic
    –
    Nisu samo građevinci. Tako i m:tel sprovodi određene nabavke.

    Odgovori
  5. RADE 27. Juna 2015. 00:01

    ZNAŠ KAD ĆE NEKA FIRMA IZ RS RADITI NEŠTO U FEDERACIJI?
    -NIKAD
    SRBI MAJMUNČINE NASJELE NA OVAJ GLUPAVI ZAKON.ON UKIDA RS, SUŠTINSKI

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Glavni revizor i njegova zamjenica žele da zamijene funkcije

20. Maja 2025. — 16:0103 minute čitanja

Mandat im je istekao u aprilu ove godine

Radnicima „Šuma Srpske“ veće plate

20. Maja 2025. — 14:58

Vlada vraća pozajmicu koju je Kusturica dao „Andrićgradu“

20. Maja 2025. — 13:52

Dodik nezakonito produžava mandat Radukiću

20. Maja 2025. — 10:55

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Portal Capital je član Journalism Trust Inicijative

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti